Første juledag sto samtlige tog i hele Norge, hele dagen. Årsaken var en kommunikasjonsfeil. Finansavisens redaktør, Trygve Hegnar, vil ha hele ledelsen fjernet.
«Forsinkelser, driftsavbrudd og endringer i ruter og tider er hverdagen for selskapet Bane Nor som står for utvikling, drift og vedlikehold av hele jernbanenettet,» skriver han i en kommentar i egen avis.
Hegnar kaller det «den norske togfallitten» og gir artikkelen overskriften «Spark togdustene».
For det er til topps man må se for å finne årsaken.
Oppsplittingen av NSB (Norges Statsbaner) startet på 1990-tallet som en del av en større reform for å liberalisere jernbanesektoren. Hovedformålet var å skille ulike funksjoner for å legge til rette for konkurranse og effektiv drift.
I 1996 ble NSB omgjort fra en statlig forvaltning til et statsaksjeselskap, NSB AS. Dette var starten på omstruktureringen, der selskapets kommersielle og operative ansvar ble tydeliggjort.
I 1999 ble Jernbaneverket ble opprettet som en egen etat med ansvar for infrastrukturen, som skinner, stasjoner og signalanlegg, mens NSB fortsatte å drive togtrafikken.
Som en del av jernbanereformen innført av Solberg-regjeringen fra 2016, ble NSB ytterligere splittet:
Togselskapet Vy (tidligere NSB) beholdt ansvaret for persontransport. Infrastrukturansvaret ble overført til Bane NOR, som erstattet Jernbaneverket i 2017. Togmateriell og verksteder ble overført til statlige selskap som Norske Tog AS og Mantena.
Konkurranse om togdrift ble innført, der andre operatører kunne få kontrakter på ulike togstrekninger. Denne oppsplittingen markerte overgangen fra et helintegrert statlig jernbanesystem til en modell basert på spesialisering og konkurranse.
Resultatet har skapt lite fornøyde kunder. Hegnar observerer følgende: «Det er umulig å planlegge dagene eksakt hvis man, som kunde, skal benytte de norske togselskapene.»
Og folkene på toppen vet ikke hva de driver med, ifølge redaktøren.
– Ikke fnugg av jernbane- eller transportkunnskap, skriver Hegnar om om Bane Nor-direktør Thor Gjermund Eriksen. Han fikk toppjobben for litt over et år siden.
Tidligere var Eriksen mangeårig kringkastingssjef, deretter direktør for Norsk Tipping. Eriksen har vært SV- og Ap-politiker.
Videre «vrimler det av direktører og kommunikasjonsmedarbeidere» i Bane Nor, for de «må jo daglig, fra minutt til minutt, fortelle de reisende hvilke tog som er innstilt eller kommer for sent,» skriver Hegnar syrlig.
Han mener passasjere burde gitt Eriksen «et spark bak» da han «virret rundt» å Oslo S for å gi de reisende råd mens togene sto stille.
Bedre stelt er det ikke med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet-
Han har sin yrkesbakgrunn fra lokalpolitikken i Fredrikstad.
– Nygård kan null om tog og jernbanedrift. Det kunne vært hans fortrinn, men det eneste han har bestemt er at suksessen (i hvert fall i trafikantenes øyne) Flytoget skal fusjoneres med jernbanens eget Vy, skriver Hegnar.
Nygård og Eriksen «sitter der og ser alt sammen gå til grunne. Måpende, ser det ut som,» skriver Hegnar om handlingslammelsen.
Ja, hvorfor resirkuleres norske toppleder som ikke kan noe som helst om det selskapene deres driver med?
iNyheter trenger din støtte. Tegn abonnement eller støtt oss på Vipps 763291 bank 1506.80.92768 eller PayPal
Milliardær sammenligner Norge med Titanic-forliset