Nybilsalget ned 95 prosent

Avatar photo
Publisert 1. februar 2023 | 18:01

I januar ble det kun registrert 1901 nye personbiler i Norge. Det er en nedgang på 95,18 prosent fra desember 2022.

Sammenlignet med januar i fjor er det en nedgang på 76,1 prosent, viser tall fra Vegvesenet.

Årsaken for at det har skjedd en så dramatisk nedgang er at det ved nyåret ble innført vektavgift og moms på elbiler som gjorde at alle som hadde mulighet ville registrere sin nye bil før vi gikk inn i det nye året.

Helektriske og hybride biler utgjorde dessuten 95 prosent av nybilsalget i Norge i 2022, ifølge elbil.no.

NRK skriver i dag at toppmodellen Hongqi E-HS9 Exclusive har blitt 100.000 kroner dyrere etter nyttår, på grunn av endringene i avgiftene.

I statsbudsjettet for 2023 har regjeringen gjort disse endringene:

  • Innført moms på kjøpsbeløp over 500.000 kroner for elbiler.
  • Innført ny vektkomponent som skal gjelde for alle personbiler.
  • Innført innstramminger i engangsavgiften for hybrid- og fossilbiler, for å nå målet om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler innen 2025.

Det er fortsatt flere fordeler ved å velge elektrisk:

  • Man betaler mindre bompenger.
  • Man betaler mindre på ferger.
  • Billigere parkering enkelte steder.
  • Man kan kjøre i kollektivfelt, med noen unntak.

Reaksjoner

NAF sier til NRK at de mener det må roes ned på avgiftsfronten for å nå nullutslippsmålet i 2025.

– Nå må regjeringen ha litt is i magen og vente og se på utviklingen før de øker avgiftene ytterligere. Det er viktig å ikke stramme opp for mye med avgifter om dette målet skal nås i 2025. Med flere avgifter kan overgangen bremse opp, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund mener at avgiftene gjør at flere venter med å gå over til elbil. Noe som minsker sjansen for å nå myndighetenes mål om at alle nye biler fra 2025 skal være nullutslippsbiler.

– Egentlig synes vi avgiften burde fjernes igjen, men det er nok ikke en mulighet så det burde i det minste holde seg på det nivået som ble innført nå, sier Steinsland.

Dagsavisen-kommentator Hege «derten» Ulstein blir taleskriver for Raymond Johansen

mest lest