Norsk elbilforenings generalsekretær, Christina Bu, er bekymret for at Norges ambisiøse mål om utslippskutt ikke vil nås.
– Vi har kjempedårlig tid. Vi må ha sterkere virkemidler, ikke svakere, sier hun til TV 2.
Målet er at alle nye biler som selges i 2025 skal være utslippsfrie, men færre kjøper nå nye elbiler, og andelen bensinbiler øker.
Fordelene for elbilister blir gradvis fjernet, inkludert gratis parkering, bompasseringer, momsfradrag og bruk av kollektivfeltet.
– Vi går stadig i rett retning, så da er det naturlig å fase ut elbilfordelene, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås (Ap) til TV 2.
Den nedadgående trenden i elbilsalg har ført til økt interesse for bensinhybrider. Dette bekymrer flere, inkludert tidligere klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn, som frykter at flere vil beholde fossilbilen.
– Jeg er bekymret for at flere vil beholde fossilbilen lenger, eller til og med kjøper en ny fossilbil, hvis de ser at det ikke lønner seg å kjøpe elbil, sier han.
Les også: Vedum har kjøpt ny dieselbil: – Den er helt topp!
Samferdselsdepartementet ser behovet for å fjerne gjenværende fordeler for elbiler og oppfordrer til økt bruk av alternative transportmidler som sykkel og kollektivtransport.
– På sikt ville det være naturlig. Også elbilene bidrar til kø, støy og støv. Derfor er det viktig å fortsatt satse på at folk skal benytte kollektivt, sykkel eller gangen til og fra jobb, sier Tom Kalsås.
Fra og med 6. mai vil elbilister bli nektet å kjøre i kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Dette forbudet vil være gjeldende i minst tre år.
Det er på grunn av arbeidet med Ring 1, Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen.
Statens vegvesen sier at dette vil øke trafikken på vegnettet, og kollektivtrafikken vil prioriteres.