EU-kommisjonen foreslår at biler over ti år skal på periodisk kjøretøykontroll hvert år i stedet for annethvert. Forslaget, som nå er til behandling i EU-parlamentet, får liten støtte blant norske bilister.
– Om dette blir gjennomført, er det en ny langfinger fra EU til norske bilister, sier Tor Valdvik i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) til Finansavisen.
KNA anslår at 1,6 millioner norske kjøretøy blir berørt. Med en gjennomsnittlig kontrollkostnad på 1.200 kroner vil det bety én milliard kroner mer i årlige utgifter – og trolig vesentlig mer når tidsbruk og eventuelle reparasjoner regnes med.
I en undersøkelse gjennomført av InFact for KNA svarer kun 16 prosent av de spurte at de støtter forslaget. 67 prosent er imot, mens 17 prosent er usikre.
Den offisielle begrunnelsen fra EU er bedre trafikksikkerhet og strengere utslippstester. Men tyske ADAC mener tiltaket er lite målrettet. Ifølge deres analyser skyldes færre enn én prosent av dødsulykkene tekniske feil – og mange av dem ville ikke blitt oppdaget i en kontroll.
Også NAF er skeptisk til forslaget og påpeker at det kan bli kostbart og lite effektivt.