Overraskende mange eldre forårsaker dødsulykker: Skylder på teknologien i nye biler

Avatar photo
Publisert 2. oktober 2023 | 22:08

De eldre kjører minst bil, men står likevel for overraskende mange alvorlige ulykker på veiene.

Utrykningspolitiets rapport «Dødsulykker i trafikken» viser at sjåfører i aldersgruppen over 75 år utgjorde en særlig stor andel av de drepte og av dem som forårsaket ulykker på veien i fjor. Denne gruppen stod bak 20 prosent av alle dødsulykkene på norske veier i 2022.

De ble etterfulgt av personer i aldersgruppen 55-64 år, med en andel på 19 prosent.

Det var også en høy andel personer i aldersgruppen 18-24 år og 25-34 år som døde i trafikkulykker, med henholdsvis 16 og 13 prosent.

Selv om Utrykningspolitiet (UP) ofte fokuserer på rus, fart og bruk av mobiltelefon som risikoelementer i trafikken, så er det ikke dette som gjør at de eldre forårsaker flest dødsulykker.

Både politiet selv, og flere eldre NRK har snakket med, tror avansert teknologi i moderne biler kan være en del av forklaringen.

– Kombinasjonen mellom nye kjøretøy med mer avansert teknologi og de eldres svekkede kognitive evner kan skape farlige situasjoner. Stor informasjonsmengde kan trekke oppmerksomhet, som gjør at man ikke følger med tilstrekkelig nok på veien. Dette er bare en hypotese, men vi tror det kan være forklaringen på hvorfor eldre er overrepresentert i dødsulykker, sier Knut Smedsrud, sjef i Utrykningspolitiet, til NRK.

Les også: Vil gi «angrepille» til homofile

Tre eldre sjåfører fra Larvik forteller til NRK at de selv har opplevd avansert teknologi som en utfordring i trafikken.

– Det blir for mye greier. Knotter, dill og dall. Det er rene juletreet. Det er så store hastigheter nå, og skal så lite til før det smeller, sier Knut Erik Nordheim (70).

– Særlig på elektriske biler, så er det den ene skjermen større enn den andre. Du må ikke trykke på de hele tiden. Det blir som å bruke mobiltelefon, sier Dag Sørensen (75).

– Uvante lyder og skjermer i nye biler kan stjele oppmerksomheten til mange eldre underveis i kjøreturen. Man blir for opptatt av disse skjermene. Også er det for lite kjøretrening, sier Lars Henry Johnsen (86), som har vært aktivt medlem av norsk motorsportklubb i 75 år.

Han tror en løsning på utfordringen kan være kurs for eldre.

– Det må også være praktisk. Ikke bare teoretisk. Gjerne med en kjøreskolelærer, sier Johnsen, som legger til at dette også er noe han selv kunne hatt godt av.

mest lest