Bare en av fem nordmenn tror produkter merket som bærekraftig og miljøvennlig faktisk er det.
Undersøkelsen er uført på oppdrag av Miljømerking Norge, som driver Svanemerket, og utført av Ipsos. Den er utført i hele Norden og har 5419 respondenter, skriver Klassekampen.
Ifølge undersøkelsen er nordmenn svært skeptiske til påstander om bærekraft og klima på forbruksvarer. To av tre, 68 prosent, svarer at de mener bedrifter ofte overdriver hvor miljøvennlige produktene deres er.
Nesten like mange sier at de ofte er irriterte over at produkter markedsføres som grønne, uten noen god forklaring og godt over halvparten mener også at det er vanskelig å vite om et produkt faktisk er miljøvennlig.
Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Miljømerking Norge, sier undersøkelsen viser at folk begynner å irritere seg over påstander uten innhold.
– Folk har ikke tillit til det vi kaller grønt tomprat. Jeg har stor forståelse for at det oppleves krevende å navigere i kommunikasjonsjungelen av grønne påstander, sier Lund.