Her bor landets hissigste bilister

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 3. januar 2023 | 22:47

I Nordland og Innlandet er det størst fare for å møte på sinte eller stressede bilister på veien. Her sier 3 av 4 at de kaver seg opp bak rattet.

– Jeg vet ikke hvorfor innbyggerne i disse to fylkene er mer hissige enn andre, men det er tydelige forskjeller mellom fylkene. Det er nesten 20 prosent forskjell mellom første og sisteplass på lista, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge i en pressemelding.

Her bor de hissigste

Nordland – 74 prosent

Innlandet – 72 prosent

Oslo – 71 prosent

Troms og Finnmark – 67 prosent

Vestland – 67 prosent

Vestfold og Telemark – 66 prosent

Trøndelag – 66 prosent

Agder – 64 prosent

Viken – 63 prosent

Rogaland – 58 prosent

Møre og Romsdal – 56 prosent

Tallene kommer fram i en landsomfattende undesøkelse Norstat har gjort for Frende.

– En sjåfør som er sint, aggressiv eller oppkavet er ofte en uoppmerksom sjåfør. Uoppmerksomhet er farlig for din egen og andres sikkerhet, sier Roger Ytre-Hauge.

Les også: Klager på frosne, elektroniske Tesla-låser – og hva skjer hvis bilen brenner?

Fagsjefen har en klar oppfordring hvis du merker at fokuset ditt ikke er på veien, eller tankene forsvinner andre steder nå på nyåret.

– Da bør du ikke sette deg bak rattet før du har hodet på plass. Og når du legger ut på veiene, ikke tråkk klampen i bånn. Hold fartsgrensa, legg bort de forstyrrende tankene og husk god avstand til bilen foran, sier han.

Rådyre januar 

Januar er en måned det meldes inn mange bilsmeller til norske forsikringsselskaper. I 2021 var det drøyt 35 000 ulykker i januar, mens antallet i januar 2022 bikket 39 000. Det koster enorme summer, viser tall fra Finans Norge.

– I 2021 var januar den nest dyreste måneden. Personbiler krasjet for 858 millioner kroner. I fjor var månedssummen på 926 millioner.

Det betyr en snittkostnad hver januardag i fjor på 29 millioner kroner.

– Vær- og føreforhold i denne mørke måneden er en del av forklaringen, men det er bilistene som må tilpasse kjøringen etter omgivelsene. Vi vet at stress bare øker faren for ulykker, sier Ytre-Hauge.

Elbil på glatta: Ikke la bilen bremse selv

mest lest