Dobling i salg av elektriske lastebiler

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 3. januar 2024 | 14:45

Nå ruller over 1100 elektriske lastebiler på norske veier. Hele 12,3 prosent av alle nye lastebiler var elektriske i fjor, viser tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken.

— 2023 har vist oss at det snart er mulig å elektrifisere mesteparten av transporten i Norge – også tungtransporten. Bilene er her, og nå kommer etter hvert også ladenettverket, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Totalt ble det solgt 704 elektriske lastebiler i 2023. Det er dobbelt så mange som i 2022 og hele 11 ganger så mange som i 2021.

2023 var også året da både rekkevidden, utvalget og ambisjonene økte, heter det i pressemeldingen.

─ Denne raske utviklingen er svært gode nyheter for tungtransportens omstilling til nullutslipp, sier Christina Bu.

Elektriske lastebiler for langtransport

Tidligere var elektriske lastebiler hovedsakelig til lokaltransport med begrenset rekkevidde. Nå har noen modeller en rekkevidde på opptil 600 kilometer. Mens de første el-lastebilene var ombygde dieselmodeller, har flere produsenter startet serieproduksjon.

Enovas støtteordninger

I 2023 begynte Enova å støtte bygging av ladestasjoner for tunge kjøretøy, først for depotladere. I første tildelingsrunde fikk 19 ladestasjoner i Sør-Norge støtte, og Nord-Norge vil prioriteres i fremtidige runder.

Enova fikk også økte midler på 285 millioner kroner for å øke andelen nullutslippskjøretøy fra 10 til 20 prosent og sikre forutsigbare støtteordninger for bedrifter.

Regjeringen og SV oppjusterte målet for salg av nullutslippslastebiler til 100 prosent innen 2030, en dobling fra det tidligere målet på 50 prosent.

─ Dette er en stor seier for grønt skifte i tungtransporten, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

mest lest