Flytoget vrakes. Jernbanedirektoratet skal inngå avtale med Vy om å kjøre tog Østlandet.
Jernbanedirektoratet anbefalte for et drøyt halvår siden å splitte opp togkjøringen på Østlandet i to.
Vy skulle da få gi tilbud på den første pakken, for det meste bestående av lokaltrafikk rundt Oslo. Flytoget var foretrukket forhandlingspart på den andre pakken, der det for det meste er regiontog, skriver Aftenposten.
Så ga Samferdselsdepartementet beskjed om at Vy likevel skulle få gi et tilbud på begge pakkene samlet. Og nå har de vunnet på pris.
Vys tilbud for hele Østlandet var rundt én milliard kroner billigere over 10 år enn løsningen der Flytoget og Vy fikk en halvpart hver.
Betyr slutten for Flytoget innen 2028
Flytoget opplyser i en pressemelding at de er skuffet over beslutningen fra direktoratet.
– Vi er veldig overrasket og skuffet over dette. Vi mener at både staten og de togreisende nå går glipp av et sårt etterlengtet løft for den norske jernbanen, sier fungerende administrerende direktør i Flytoget, Nicolai Bryde.
– Hadde også Flytoget fått muligheten til å by på Østlandet samlet, er vi overbevist om at Flytoget ville gitt et tilbud som var minst like fordelaktig økonomisk og med et klart bedre rutetilbud enn Vy har tilbudt. Det fikk vi ikke muligheten til, fortsetter han.
– Skandale av store dimensjoner!
– Dette er en skandale av store dimensjoner, sier jernbanepolitisk talsperson i FrP Morten Stordalen.
Han mener vi på område etter område ser en regjering som ikke er interessert i å løse de stadig økende problemene på en rekke ulike felt, de er mest interessert i «sin egen ideologiske overbevisning, uansett hva det betyr for tilbudet folk får.»
– Vi ser at det offentlige tilbudet ikke klarer å levere etter forventningene. Regjeringen burde snudd hver stein for å forbedre tilbudet, i stedet tar de nå bort både konkurransemuligheter som kunne hatt en skjerpende effekt, og trolig forsvinner et godt togtilbud i samme slengen.
– Flytoget har gitt folk på Østlandet et kjempegodt tilbud i 30 år og nå går det mot slutten på grunn av at vi har fått den mest næringsfiendtlige regjeringen på svært lenge. Vi trenger flere tilbud, mer konkurranse og mer valgfrihet, men nå går vi trolig tilbake til statlig monopol og enda dårligere jernbanetilbud, sier Stordalen.
Etter 20 år i Norge ble utlendingens (35) permanente oppholdstillatelse trukket tilbake (+)