En folkeavstemning i Paris viser at det er 90% støtte for å kvitte seg med elsparkesykler i den franske hovedstaden.
Paris var en pioner da den introduserte elsparkesykler, i 2018 da byens myndigheter forsøkte å fremme ikke-forurensende former for bytransport.
Men etter hvert som de tohjulede kjøretøyene vokste i popularitet, spesielt blant unge, gjorde også antall ulykker det: i 2022 døde tre personer og 459 ble skadet i elsparkesykkelulykker i Paris.
I det som ble omtalt som en offentlig høring ble innbyggere spurt: «For eller mot sparkesykler?»
Tjueen valglokaler ble satt opp over hele byen og var åpne til kl. 19.00 søndag.
Forbudet fikk mellom 85,77 og 91,77 prosent av stemmene i de 20 Paris-distriktene som publiserte resultater, ifølge nettstedet City of Paris.
Det var køer ved valgurnene rundt om i byen. Avstemningen var ikke bindende, men byens myndigheter har lovet å følge resultatet.
Paris» sosialistiske borgermester, Anne Hidalgo, har fremmet sykling og sykkeldeling, men støttet et forbud mot elsparkesykler.
I juni 2021 ble en 31 år gammel italiensk kvinne drept etter å ha blitt påkjørt av en elsparkesykkel med to passasjerer.
– Elsparkesykler er blitt min største fiende. Jeg er redd for dem, sier Suzon Lambert, en 50 år gammel lærer fra Paris, til AFP.
– Paris er blitt et slags anarki. Det er ikke lenger plass til fotgjengere.
Et forbud i Paris vil ikke omfatte private sparkesykler, men utleiesykler som utgjør mesteparten.
Paris er den første storbyen som avslutter kontraktene med sparkesykkel-selskapene. Det er stor frykt for at resultatet vil inspirere andre byer til å gjøre det samme.
Macrons regjering er tilhenger av sparkesykler. Søndag kveld tok transportminister Clément Beaune et oppgjør med folkeavstemningen i Paris.
– En demokratisk flopp, sa transportministeren.