Frp-rådgiver Hårek Hansen beklager kraftig etter en kveld på byen der han kom med uttalelser om innvandrere.
Overfor TV 2 omtaler han det selv som et «dumt fyllerør» han tar sterk avstand fra.
Ifølge kanalen skal Hansen blant annet ha sagt at pakistanere er «minusvarianter» og at de «helst ikke» burde få flere barn. Uttalelsene falt under en samtale med journalister på et utested i Oslo, der også flere Frp-profiler var til stede.
I en e-post til TV 2 erkjenner Hansen at uttalelsene var «grove og preget av promille», og hevder de i stor grad var ment som «humor og barnslig provokasjon».
– Det er vulgært og dumt fyllerør, som jeg virkelig tar avstand fra og som jeg må beklage på det sterkeste, skriver han.
Han understreker samtidig at han «virkelig ikke er noen rasist», men erkjenner at uttalelsene fremstår slik.
Uttalelsene ble gitt i en lengre samtale der Hansen også snakket om befolkningsutvikling og innvandring, før han til slutt forlot stedet etter spørsmål fra journalistene.
Generalsekretær i Frp, Helge Fossum, opplyser til TV 2 at det er opprettet personalsak mot Hansen, og at den behandles internt.
– Det er åpenbart helt uakseptable uttalelser som vi har nulltoleranse for, sier han til kanalen.
