Lederen i De grønne i Storbritannia, Zack Polanski, får ny kritikk etter å ha stilt spørsmål ved politiets maktbruk etter knivangrepet i Golders Green.
Polanski mener det er legitimt å granske politiets innsats, selv om han samtidig anerkjenner at betjentene handlet i en farlig situasjon.
– Folk i offentlig tjeneste, også de som er modige, skal ikke være hevet over granskning, og vi må sikre at maktbruken alltid er proporsjonal, sier han til Daily Mail.
Mente politiet behandlet terroristen for hardt
Uttalelsene kommer etter at han tidligere fikk kritikk fra politiledelsen, blant annet Mark Rowley, for å ha støttet påstander om at politiet opptrådte for hardhendt under pågripelsen av en mistenkt.
Saken har også utløst politiske reaksjoner. Steve Reed mener Polanski undergraver politiets innsats, mens Kemi Badenoch har tatt til orde for strengere tiltak mot demonstrasjoner.
Mener påstanden om utbredt antisemittisme er overdrevet
Polanski avviser samtidig at pro-palestinske demonstrasjoner i London gjør jøder mer utrygge, og omtaler påstander om utbredt antisemittisme som overdrevne.
– Jeg vil ikke oppfordre folk til å bruke slike uttrykk, men jeg er ikke interessert i å kontrollere folks språk, sier han.
Statsminister Keir Starmer har på sin side varslet at han ønsker strengere reaksjoner mot enkelte slagord under demonstrasjoner, samtidig som han forsvarer retten til fredelig protest.
