Kinesiske influensere bruker store summer på å kjøpe status

Avatar photo
Marcus Rødseth
Journalist
Publisert 3. desember 2024 | 23:50

Flere kinesiske influensere bruker nå store summer på å bygge et eksklusivt «elite-image» på sosiale medier. Ifølge South China Morning Post har noen betalt opptil 550.000 kroner for å delta på Donald Trumps innsettelse som president neste år.

Slike stunt innebærer ofte kjøp av tilgang til prestisjefylte opplevelser. Det kan være middager med innflytelsesrike personer som Bill Gates eller deltakelse på møter i FN-bygningen. Et reiseselskap tilbyr også plasser på første rad under Trumps innsettelse, inkludert en personlig fotograf, noe som allerede er utsolgt.

Målet er å dele bilder og videoer fra disse eksklusive begivenhetene for å vise frem suksess og luksus. Dette kan øke antall følgere og gi høyere inntekter fra sponsorer og samarbeidspartnere.

Trenden har imidlertid vekket kritikk på kinesiske sosiale medier. Mange mener at ekte suksess ikke trenger å iscenesettes eller kjøpes. En bruker på nett kommenterer:

– Elite-image over nettet er som prinser og prinsesser i eventyr, ofte ren fiksjon.

Kritikerne etterlyser mer autentisitet og mindre fokus på kjøpte statussymboler.

mest lest