Vinmonopolet: Märtha Louise brøt loven

Avatar photo
Publisert 4. juli 2024 | 15:29

Etikketen der Märtha Louise og Durek Verrets monogram var trykket, er i strid med reklameforbudloven, ifølge Vinmonopolet.

Grossisten har derfor besluttet å endre etiketten og fjerne monogrammet, slik at det ikke bryter med reklameforbudet. Når det er gjort, vil ginen bli tilgjengelig hos Vinmonopolet igjen, trolig på mandag. Det skriver NRK.

– Alkoholloven sier at det ikke tillatt med reklame for «andre varer med samme merke eller kjennetegn» som alkoholholdig drikk. Ved lansering av monogrammet til Märtha Louise og Durek Verett er det ikke kommet frem informasjon som tilsier at monogrammet kun er knyttet opp til OHD Pink Gin. Produktet kan derfor ikke sies å ha et «eget distinkt varemerke» med monogrammet på etiketten, skriver Vinmonopolet på mail til statskanalen.

Monogrammet hedrer parets tidligere liv sammen i Egypt, og omfavner hieroglyfene og de egyptiske symbolene, skrev paret da de lanserte det i forkant av bryllupet deres.

mest lest