Det starter i Eidfjord der de 250 deltakerne slippes av en ferje og svømmer i land etter 3,8 km. Deretter venter 180 km på sykkel over Hardangervidda, ned til Geilo og over tre fjellpassasjer til før de kjører ned Tessungdalen til Austbygde.
Der startet løpingen.

Den innebærer 42 km med løping langs Tinnsjøen før man tar fatt på 1600 høydemeter opp til toppen av Gaustatoppen.
Det er bare de 160 første som får slippe opp til Gaustatoppen, mens resten blir omdirigert en sløyfe ved Gaustablikk.
I år ble det skjebnen til alle derimot. Varsel om lyn gjorde turen opp til toppen for risikabel og alle ble omdirigert. Men vinneren ble den samme som de to siste årene.

Jon Sæverås Breivold (28) var suveren og vant på 9:09:57, som var 25 minutter foran nestemann, tyskeren Sebastian Kienle.

I år er det 20 år siden Norseman ble arrangert først gang. Løpere fra 50 nasjoner deltok og med over 1000 som er interessert til de 250 plassene er ventetiden ofte lang. Deltakerne bestemmes på loddtrekning etter visse kvoter-
Da iNyheter kjørte langs Tinnsjøen i 17-tiden var det fortsatt deltakere ute. Flere av dem så ikke allverdens godt trent ut. Alle startet fra Eidfjord kl 05 lørdag morgen.
