Myndighetene visste at Tretten bru kun tålte egen vekt

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 5. august 2023 | 10:45

15. august i fjor kollapst Tretten bru i Gudbrandsdalen etter bare 10 år i drift. Nå kommer det fram at Veivesenet varslet Vegdirektoratet allerere i 2016 om at broen bare tålte sin egen vekt.

En lastebil på 48 tonn og en personbil var på trebrua da den kollapset. Lastebilen veide 48 tonn, like under tillatt vekt på 50 tonn. Sjåføren ble reddet fra brua etter en time. Ingen omkom.

Aftenposten skriver nå at Veivesenet i et brev til til Vegdirektoratet våren 2016 skriver at det er funnet store svakheter ved Tretten Bru.

Det meldes at enkelte punkter på broen hadde en belastning på 211 prosent.

«Utnyttelse på 211 prosent for Tretten bro betyr vel at den helt teoretisk bare har kapasitet for egenvekt?» svarer Vegdirektoratet.

Aftenposten har funnet dette:

  • Når en bro belastes 100 prosent, betyr det at den bærer hva den maksimalt er dimensjonert for. Det inkluderer broens egenvekt, vekten av bilene på broen og en sikkerhetsfaktor.
  • Men når et punkt på en bro som Tretten bru belastes 211 prosent, vil den i teorien ikke tåle å holde oppe stort mer enn sin egen vekt.

Etter en kort korrespondanse om saken vedtar regionvegsjefen å holde broen åpen.

Seks år senere kollapser.

Om litt kommer Havarikommisjonens rapport. Vegvesenet vil ikke uttale seg om saken før den tid.

– Sett i etterpåklokskapens klare lys så burde den jo vært stengt, men det er jo et svært drastisk tiltak som man gjerne vil unngå, sier Tormod Dyken. Han er pensjonert sjefingeniør for Vegdirektoratet..

Dyken forteller at limtrebroene ofte har «skjulte reserver», altså at de kan bære litt mer enn beregningene viser. Men det er langt unna normalen at broer overbelastes slik Tretten bru ble over langt tid, sier han.

mest lest