Vi har et politisk «møllspist» system

Dan Odfjell
Samfunnsdebattant
Publisert 5. august 2025 | 21:07

Dette er et eksternt innlegg og gir uttrykk for skribentens meninger.

I 80 år har USA «båret» verdenshandelen, men nå er det slutt.

Sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen påpeker et paradigme-skifte i verdenshandelen. For USA vil ikke lenger akseptere handelsunderskudd og økende gjeld på resten av verdens vegne, en ulykke angivelig for USA, som Trump nær alene og modig nå setter en stopper for gjennom sitt toll-regime.

Klart det blir konsekvenser og turbulens av slikt, men så langt har Trump modig, ja beundringsverdig stått i stormen, MAKE USA GREAT AGAIN.

Tenk om Norge hadde tenkt like ens, nemlig å GJØRE NORGE STOLT IGJEN. Men dessverre vårt sosialistiske og løgnaktige stats-system tillater ikke tilsvarende vei i vellingen, ei heller det korrupte og tilsvarende EU, opplagt økende falleferdig.

Det var et skjørt byggverk helt fra begynnelsen av, men er blitt økende politisk møll-spist nettopp fordi det ikke er demokratisk. Og før NRK blir avskaffet, blir heller ikke Norge noensinne til et demokrati. Vårt statssystem er råtnet på rot spesielt etter at vi ble en olje-nasjon. Men ingen av våre stortings-politikere innrømmer det, de har det bare altfor godt. Og er beskyttet for mediakritikk.

Bare for å ha sagt det, Trump er ikke perfekt, men det er heller ingen av våre nåværende politikere, vi er alle menneskelige. Alle liker skryt og er svake for smiger, også Trump, men han har faktisk god grunn til en god porsjon selvtillit.

Dersom dette er alt europeiske politikere kan kritisere ham for, at han er svak for smiger, da ligger de selv ekstra dårlig an. For politikk er da mer enn en «skjønnhets- og bløff-konkurranse» slik som spesielt vår nåværende statsminister synes å tro, nå i den norske valginnspurten.

Forrige gang fortalte han at nå er det dere andres tur; det for å kunne bli statsminister.. Men den løgnen tør han ikke fortelle en gang til. Nå messer han andre løgner for oss og skryter av seg selv, og av Arbeiderpartiet, som ikke bærer sitt navn lenger med rette, et falskt løgn- og akademiker-parti blitt til ingen andres nytte, overhodet ikke for nordmenn og kvinner flest.

Men Ursula-den-mektige i Brussel er blitt hans «kjære tranedans og korrupte sosialist-venninne» som koster oss dyrt. Hvor dyrt er Støre ikke villig engang å ville diskutere, det ville røpet at Norge er verre tilgodesett under EU enn vi var som leilendinger under danskekongene de 400 mørke årene, som plyndret oss.

Nei, vi vil ha vår frihet og selvstendighet tilbake, intet mindre enn hva vår selveste grunnlov tilsier oss. Den har våre skamløse politikere knuslet vekk i sine egoistiske væremåter, ikke som våre antatte tjenere, men som våre skruppelløse herskere på lag med andre herskere som alle er like folke-fiendtlige mot den lille forsvarsløse mann og kvinne.

Vi pleide å kritisere Sovjet-makten som selvfølgelig tjente seg selv, udemokratisk. Men Norges-makten minner styggelig om Pravda-systemet, bare at vi har NRK-systemet like tilslørende og løgnaktig, et utspekulert skuespill som intet har med demokrati å gjøre.

En vittig tunge sa at sosialismen bare er en yngre fetter av kommunismen, dog med den samme, bare sleipere-prektigere-skjulende sin egen totalitære bunn. Etter Berlin-murens og Sovjets fall gjorde Øst-Europas politiske ledere seg kvikt om til såkalte globalister, for å kunne opprettholde en pretenderende godhets og politiske løgnbransje. Innen EU fant mange av sorten lett en ny arena til løgnaktig og lønnsom aktivitet; den ble tydelig svært smittsom for EU.

I en verden i forandring – USAs visepresident J D Vance holdt tidligere i år en oppriktig tale til Sikkerhetskonferansen i München hvor han påpekte at Russland ikke representerte en for Europa farlig fiende. Men heller at EUs farligste fiender opererte innenfra.. At USA under Trump var bekymret for det økende ideologiske spriket Atlanterhavet på tvers.

Men heldigvis, EU har nå bekreftet toll-tariff-avtalen med USA og slik fjernet en stor usikkerhet. Som dagens overskrift påpeker, iallfall indikerer, har Europa hatt den store fordelen lenge tollfritt å ha kunnet eksportere til USA i alle disse årene, og samtidig vært militært beskyttet. Og det samtidig som Europa selv har brukt toll-barrierer til sin ensidige beskyttelse, Norge inkludert.

I denne nå avkledde sammenhengen har EU knapt noe å forsvare seg med.  Men overgangen til en ny virkelighet blir brå. Jeg er ikke redd for at verden ikke greier å justere seg, bare at det blir nye og mange vinnere og tapere. I mellomtiden blir det turbulens og politisk selvransakelse, og EU kan ekstra lett gå i oppløsning for sin udemokratiske uforstand. 

iNyheter trenger din støtte. Tegn abonnement eller støtt oss på Vipps 763291 bank 1506.80.92768 eller PayPal

mest lest