Bilistene tappes for milliarder mens bomgjeld vokser

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 6. mai 2025 | 08:33

Artikkelen er basert på en pressemelding fra NAF.

Bilistene betalte rekordhøye 15,5 milliarder kroner i bompenger i fjor, samtidig som bompengeselskapenes gjeld vokste til over 72 milliarder kroner.

– Til slutt er det bilistene som må ta regningen, advarer NAF.

Norges Automobil-Forbund (NAF) reagerer kraftig på at gjelden i bompengeselskapene fortsetter å øke og nå har passert 72,1 milliarder kroner. Det er en økning på nesten 8 milliarder fra året før, ifølge nye tall fra Statens vegvesen.

– Bompengerekorden på 15,5 milliarder kroner i fjor er bare toppen av isfjellet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. – Økende gjeld betyr at politikerne stadig godkjenner nye prosjekter med bompengefinansiering, og det er bilistene som må betale, sier hun.

NAF er kritiske til hele bompengeordningen og mener samferdselsprosjekter bør finansieres med statlige midler – på lik linje med andre offentlige investeringer.

Bom før veien er klar

I tillegg til økt gjeld reagerer NAF på praksisen med å kreve inn bompenger før veien er ferdigstilt. Ifølge forbundet gjelder dette nå 12 av 63 pågående bompengeprosjekter, en ordning kjent som parallellinnkreving.

– Bompenger har dessverre bitt seg fast som den finanseringsformen som raskest gir politikerne resultater. Når bilistene betaler så mye, reduseres statens og kommunenes økonomiske forpliktelser, sier Handagard.

Byene trekker inn milliarder

Bare i 2025 skal over syv milliarder bompengekroner brukes i byvekstavtalene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø.

– Skal bompengene bort vil det kreve enorme offentlige investeringer. Ikke bare for å avvikle eksisterende bommer, men også for å sikre stabil finansiering av fremtidig bytransport, sier Handagard.

Ifølge NAF vil det koste hele 72 milliarder kroner å kvitte seg med bompengegjelda – en kostnad som må dekkes dersom politikerne ønsker å erstatte dagens ordning.

mest lest