Bane NOR SF er et norsk statsforetak med ansvar for infrastruktur på jernbanen i Norge. Navnet oppsto i 2016. Bane Nor er i praksis det gamle Jernbaneverket.
Den statseide selskapet har store problemer med renomeet sitt etter overskridelser og problemer med den nye Follobanen. Foreløpig sluttpris på prosjektet er 37 milliarder. Det skulle angivelig «bare» ha kostet 23,5 milliarder. Resten er overskridelser.
205 Bane Nor-ansatte har en grunnlønn som overstiger én million kroner. Konsernsjef Gorm Frimannslund har passert tre millioner, mens åtte andre direktører har over to millioner i lønn. Det rapporterte bygg.no i april 2022.
I en NRK-artikkel slakter førstelektor Kjell Terje Ringdal Bane Nor og mener de har en ekstrem «tillitskrise».
– Det finnes ikke en kommunikasjonsavdeling i verden som kan løse dette problemet, sier han.
11. desember gikk det første toget på Follobanen som skal halvere reisetiden mellom Oslo og Ski. Men allerede i åpningsuka førte flere feil til innstillinger og forsinkelser. Den 19. desember måtte banen stenges på grunn av strømproblemer i Blixtunnelen og på Ski stasjon.
– Nå kan Bane Nor, i beste fall, bare håndtere de kritiske spørsmålene som kommer og den kritikken som kommer, fortsetter Ringdal.
Men det har de ikke klart.
Ringdal peker i den forbindelse på at Bane Nor i en Aftenposten-sak svarte at journalistene «stilte gode og relevante spørsmål, som det er riktig å stille», men likevel ikke svarte på spørsmålene.
Men spørsmålet er hvorfor de ikke svarer. I samme artikkel fremkommer det at Bane Nor har 43 ansatte som jobber med kommunikasjon og samfunnskontakt. Og at syv av disse er kommunikasjonssjefer.
Ringdal mener likevel at det virker som at Bane Nor ikke har kontroll på situasjonen.
– Jeg synes synd på Bane Nor, som sannsynligvis både har hatt uflaks og ikke vært flinke nok. Resultatet er jo at man fremstår i et svært dårlig lys, sier han.
Hva betaler man egentlig ledere for i statlige bedrifter?
FrP om at statsråd Nygård «visste» allerede før jul: – En stor skandale