Flere store bilprodusenter har begynt å nedskalere sine planer for elbilproduksjon som følge av lavere salg enn forventet.
Nylig meldte den japanske bilgiganten Toyota etter, og kutter sitt mål om elbilsalg i 2026 med en tredjedel. Dette melder Reuters, med henvisning til den japanske avisen Nikkei.
Tidligere hadde Toyota et ambisiøst mål om å selge 1,5 millioner helelektriske biler i 2026. Nå er dette tallet justert ned til én million.
Til tross for justeringen, insisterer selskapet på at det fortsatt sikter mot å nå 1,5 millioner solgte elbiler årlig innen 2026, og 3,5 millioner innen 2030, opplyser Toyota i en melding.
Tallene er imidlertid nå beskrevet som referanser for aksjonærene, snarere enn konkrete mål.
Overgang fra hybrid til helelektrisk
Toyota har i lang tid vært en ledende aktør innen hybridbiler, men har ligget etter konkurrenter som Tesla og Volkswagen når det gjelder satsingen på helelektriske kjøretøy.
I 2023 solgte selskapet kun 104.000 elbiler, noe som gjør målet om én million elbiler per år allerede om to år en ambisiøs målsetting.
Selskapet har tidligere prioritert hybridløsninger som kombinerer bensin og elektrisk drift, som en bro mellom tradisjonelle biler og full elektrifisering. Likevel valgte Toyota å forsøke å tilpasse et marked de har tolket til stadig mer elbil-dominerende, samtidig som forbrukernes etterspørsel etter slike biler ikke har vokst i tråd med forventningene.
Les også: Elbilister synes lading tar for lang tid
Volvo endrer kurs
Toyotas beslutning kommer bare dager etter at svenske Volvo Cars også nedjusterte sine elbilambisjoner.
Volvo hadde tidligere satt seg som mål å kun selge helelektriske biler innen 2030, men har nå moderert dette.
På grunn av markedsforhold og lavere etterspørsel er målet nå at mellom 90 og 100 prosent av bilene de selger skal være elektrifiserte innen 2030, inkludert hybridbiler.
Les også: En av landets største forhandlere av brukte elbiler er konkurs
Amerikanske produsenter følger etter
Også i USA ser bilprodusenter ut til å bremse sine elbilplaner.
Både Ford og General Motors (GM) har nylig annonsert at de utsetter eller stopper utviklingen av nye elbilmodeller, som følge av at forbrukerne ikke kjøper disse bilene så raskt som tidligere antatt.
Bilsalget i USA har i stor grad vært påvirket av økonomiske faktorer som inflasjon og høyere renter, noe som har gjort elektriske biler, som ofte har en høyere startpris, mindre attraktive for mange kjøpere.
Les også: Canada innfører 100 prosent toll på kinesiske elbiler
Elbilmarkedet under press
Selv om elbiler spiller en sentral rolle i bilprodusentenes langsiktige strategier for å redusere karbonutslipp og møte strengere offentlige reguleringer, har bransjen møtt flere utfordringer. Mangelen på kritiske komponenter som halvledere har ført til forsinkelser i produksjon, og kostnadene knyttet til batteriteknologi har bidratt til å holde prisene på elbiler høye.
I tillegg er lading og infrastruktur for elbiler fortsatt en barriere i mange markeder, spesielt utenfor byområder, der ladestasjoner kan være mangelvare.
Faktorer som disse har skapt usikkerhet blant både produsenter og forbrukere om hvor raskt overgangen til helelektriske kjøretøy faktisk vil skje.
Det gjenstår å se hvordan bilprodusentenes justeringer i deres respektive målsetting vil påvirke det globale elbilmarkedet, men signalene fra både Toyota, Volvo, Ford og GM peker mot at veien til full elektrifisering trolig vil bli mer utfordrende og gå mer langsomt enn tidligere antatt.