Etter 1. november 2024 kan ikke drosjer som kjører i Oslo ha utslipp fra forbrenningsmotor, ifølge krav fra Oslo kommune.
Det bekymrer nestleder i Norges Taxiforbund, Anne Karlsen Hove, skriver Dagsavisen.
– Ifølge forskriften MÅ vi være elektriske. På bensinstasjoner som tilrettelegger med lynladere, står vi i kø og venter sammen med private og nyttekjøretøyer som ikke er underlagt samme regler. Dette skaper vanskelig arbeidsforhold for oss. Derfor er dedikerte plasser viktige, sier hun til avisen, og legger til:
– Det er mangel på ladestasjoner. I dag har vi noen i Roald Amundsens gate, på Stovner, i Trondheimsveien 100 og noen på Bryn. Lade-infrastrukturen er ikke god nok. Vi ble lovet dedikerte drosje-ladere fra Bymiljøetaten, men der har de ikke levert, sier Hove, som selv er drosjeeier, og til daglig kjører elektrisk.
I september 2020 fattet Oslo byråd beslutningen om at drosjebransjen skal være utslippsfrie.