Mannen som tok livet av sin gravide kone i Stjørdal er blitt idømt 16 års fengsel. Han er også funnet skyldig i å ha utsatt sine to små barn for å være vitne til knivdrapet på deres mor.
Ifølge NRK mener Trøndelag tingrett at tiltalte bør få ett års lengre fengselsstraff enn det aktor har lagt ned påstand om.
Avdøde var i sin tolvte uke av graviditeten.
Paret som er fra Kongo ankom Norge for omtrent fem år siden.
I retten forklarte tiltalte (27) at det var dårlig stemning mellom paret den dagen drapet skjedde. Den tiden bodde Kona (24) og hennes små barn sammen med sin familie som også bor i Stjørdal.
Sent på kvelden den 26. august 2022 kom tiltalte hjem, der kona, søsteren og moren sto utenfor huset. En konfrontasjon oppstod, der søsteren til kvinnen uttalte seg uten å nevne tiltalte ved navn.
Tiltalte innrømmet å være svært sint. Etterpå gikk de inn i leiligheten sammen med barna. Mens de gikk opp trappen, startet kona opptaket på mobiltelefonen sin, og lyden av drapet ble dermed dokumentert av avdøde, uten at tiltalte visste om det før flere måneder senere.
Tiltalte erkjente sin skyld i mars, da han ble gjort oppmerksom på opptaket på mobiltelefonen.
Kvinnen døde av blodtap til tross for rask ankomst av ambulansen.
