Denne artikkelen sto først på Bil24.no.
NAF og Motor er klar for å kjøre i gang årets sommerutgave av El Prix, og på startstreken står en elbil som etter alle solemerker setter ny solid rekkevidderekord.
El Prix er navnet på det NAF selv betegner som verdens største elbiltest, og under denne måler de både rekkevidde og ladefart under praktisk kjøring. Her kjører de fra Oslo og til Gjøvik, og deretter videre nordover E6 til Hjerkinn, og normalt har bilene hver sin sjåfør.
De kjører to årlige El Prix, en på vinteren og en på sommeren, og målet er å teste alle nye biler som har kommet til siden forrige runde med El Prix.
Startskuddet for årets sommerutgave går 4. juni, og feltet består av hele 27 nye elbiler. Og den gode nyheten er at hele 20 av disse har oppgitte rekkevidder på over 500 kilometer, og de sju som befinner seg under passerer 400 kilometer med ganske grei klaring. Så det er positivt.
I tillegg passerer også seks elbiler den nye grensen på 600 kilometer, en skal rulle videre inn i 700-området og så har vi den som trenger to sjåfører. Jepp, her er det så lang rekkevidde at det må to piloter til.
– Vi har med en bil som kan kjøre nesten 1.000 kilometer. Så Teslas rekorder faller nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Rekorden overlevde fjoråret, for den ble satt i 2023 og av en Tesla Model S som rullet 672 kilometer før det sa stopp. Det tallet kan flere av årets biler snuse på, som Tesla Model 3, Polestar 3, BMW iX, Audi A6 og Ford Capri. Du skal få listen med alle elbilene og oppgitt rekkevidde, men da må du henge med nedover.
Den nye sjefen på rekkevidde-feltet heter Lucid Air, og her finnes det en versjon med en oppgitt rekkevidde på særs imponerende 960 kilometer. Denne varianten heter enkelt og greit Grand Touring.
– Bilen kan kjøre så langt at vi for første gang må ha to sjåfører fordi det tar så lang tid å kjøre denne bilen tom for strøm, sier Sødal, som selv skal ta økt to i den imponerende elbilen.
Nå har han og de andre testerne blitt vant til å kjøre stadig lengre under El Prix, for på fem år har utviklingen sørget for stadig mer rekkevidde.
– Siden vi startet med de store elbiltestene i 2020 har rekkevidden på bilene økt med 200 kilometer i gjennomsnitt, forklarer Sødal.
20 av de 27 har nå WLTP-tall over 500 kilometer, og spoler vi tilbake til 2020 hadde bare tre av bilene tall som bikket denne grensen.
Dette blir totalt den 12. El Prix de kjører, og fra før har de arrangert seks vinterutgaver og fem sommervarianter. NAF sier at så godt som alle elbiler på det norske markedet er gjennom NAF og Motor testet under begge årstidene.
– Vi gjør disse testene for at forbrukerne skal få gode svar på hvordan bilene klarer seg både når det gjelder rekkevidde og ladefart sammenlignet med det som står i reklamen, avslutter Nils Sødal.
Vær og føre spiller selvsagt en rolle i hvor langt elbilene ruller, noe man helt klart ser når man måler resultatene fra sommer og vinter opp mot hverandre.
I vinterens El Prix kjørt i værharde januar hadde Polestar 3 minst avvik fra det oppgitte WLTP-tallet, 560 kilometer, og endte opp med overraskende lite -4 prosent da den rullet 537 kilometer. Dette var faktisk også lengst av samtlige biler, for den med høyest WLTP, Tesla Model 3 med 702 kilometer, klarte kun 536 kilometer og hadde et av de største prosentmessige avvikene med -24 prosent.
Og nei, Lucid Air var ikke med på årets vintertest.
Her er de 27 elbilene som står klar for årets sommerutgave av El Prix, et som for øvrig ser ut til å gå i et vanlig deprimerende norsk sommervær, for ja, 14 grader og fuktige forhold er meldt i Oslo under starten onsdag morgen.
Det er selvsagt ikke optimalt når man skal sette rekorder, men neppe ille nok til å stoppe rekkeviddekongen Lucid Air fra å dytte Tesla Model S ned fra tronen.

(Ill.: NAF)