– Jeg trodde ikke det var sant da jeg leste det. Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å se at det kan stemme. Her tror jeg Helsedirektoratet har tatt litt mye Møllers tran, sier stortingsrepresentant Roy Steffensen (FrP).
Steffensen reagerer etter han fikk se et brev som Salikatt bryggeri fikk tilsendt fra Helsedirektoratet.
I brevet står det følgende:
«Profileier vil ha ansvar for å sikre at alt innhold og aktivitet inne på profilsiden er i tråd med regelverket (…) Dette innebærer blant annet at privatpersoners og tredjepersoners kommentarer og bilder vil vurderes som om profileier selv har lagt det ut.»
Helsedirektoratet sier at alkoholaktørene selv må sikre at alt innhold på egne profiler i sosiale medier er i tråd med reklameforbudet.
Det betyr at hvilken som helst privatperson kan dele et bilde av en øl på sosiale medier, og om personen da «tagger» produsenten i innlegget sitt, så er produsenten ansvarlig for bildet.
Dette vil anses som alkoholreklame, noe som er ulovlig i Norge. Brudd kan føre til bøter, og i verste fall kan bryggeriet miste bevillingen til å produsere øl.
Helsedirektoratet mener alkoholaktørene må ta på seg jobben ved å gjøre forebyggende tiltak for å sikre seg.
– Enten ved å slette taggede innlegg med alkoholomtale eller ved å velge bort den funksjonen som gjør at slike innlegg vises automatisk på alkoholaktørens profil. Det sistnevnte alternativet er noe aktøren enkelt kan velge i sine innstillinger på de ulike plattformene på sosiale medier, sier avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Øyvind Giæver til NRK.
Helsedirektoratet gjennomfører nemlig i disse dager et reklametilsyn.
– Der har vi avdekket at mange aktører har alkoholreklame i sine profiler i sosiale medier, sier Giæver.
Surrealistisk