– Det er surrealistisk at vi skal straffes for bildene andre legger ut, sier den oppgitte bryggmesteren i Salikatt bryggeri, Bjarte Halvorsen til NRK.

Nå ber bryggeriet kundene droppe tagger, anmeldelser og tilbakemeldinger knyttet til ølet.

– Jeg synes det er en innskrenkning av ytringsfriheten til folk, sier Halvorsen.

Vil ha svar fra helse- og omsorgsministeren

Stortingsrepresentant Roy Steffensen i Fremskrittspartiet har valgt å sende skriftlig spørsmål til helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol (Ap) om dette.

– Jeg trodde ikke det var sant da jeg leste det. Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å se at det kan stemme. Her tror jeg Helsedirektoratet har tatt litt mye Møllers tran.

Steffensen sier videre at hvis regelverket blir stående og bryggeriene straffes for det kunder legger ut, vil Frp trolig ta det opp i stortinget.

– For meg er det helt absurd at Salikatt og andre bryggerier skal bli ansett som kjeltringer og bli straffet med bøter fordi kunder uoppfordret deler opplevelser de har hatt og tagger bryggeriene.

Umulig å gjennomgå alt

Halvorsen startet bryggeriet Salikatt for syv år siden sammen med kona. De har fem fulltidsansatte i det lille bryggeriet.

– Det kommer inn mye anmeldelser og innlegg. Det er så godt som umulig å gå gjennom alle og vurdere om de er ulovlige eller ikke, sier han.

Les også: 659 personer har fått coronapillen på resept

Halvorsen mener det blir vanskelig å selge øl i Norge, og umulig å selge øl til utlandet uten delingene i sosiale medier.

– Det er kjempetrist. Da får ingen se hva vi lager og hva vi putter inn i arbeidet vårt. Vi er lidenskapelig opptatt av dette, men det går ikke hvis ikke folk kan ta bilde av en god opplevelse og gi oss en tagg om de vil.

Reklameforbudet bør moderniseres

Bryggeri- og drikkevareforeningen stusser over tilsynet Helsedirektoratet har hatt. De opplyser til NRK at de har blitt kontaktet av mange medlemmer som har fått tilsvarende brev som Salikatt bryggeri.

– En del av det de tar opp har gjort oss ganske urolig, sier Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Foreningen støtter reklameforbudet, men har i mange år jobbet for at reklameforbudet burde moderniseres.

– Det ser ut til å være en type innstramning uten at det er gjort noe endring i loven, men at de har tolket det strengere enn før.

Det mener Fuglum er oppsiktsvekkende og problematisk.

– Helsedirektoratet peker på en del nye ting som de ser ut til å mene er lovbrudd som vi har ment er innenfor loven.

Tvillingjenter funnet døde: En siktet for drap