Her får norske sjåfører bulken

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 10. januar 2024 | 10:33

Artikkelen er basert på en pressemelding fra If.

En fersk analyse fra forsikringsselskapet If viser at støtfangeren foran på bilen er den delen som oftest får skader ved kollisjoner.

If har gjennomgått alle skadene selskapet håndterer hvert år, og analysen avslører at mange bilister slurver med trafikkreglene, spesielt med å holde god nok avstand til bilen foran.

If opplyser i en pressemelding at støtfangeren foran topper listen over skader, med bakre støtfanger like bak. Det skiller rundt 20 prosent mellom skadene på de to delene.

Økning i påkjørsler bakfra

Ifølge bransjeorganisasjonen Finans Norge ble det i de ni første månedene av 2023 meldt inn 32 132 tilfeller av påkjørsler bakfra, en økning på 13,7 prosent fra samme periode året før. Tall for de siste månedene er ennå ikke klare.

Kommunikasjonssjef i If, Sigmund Clementz, minner om at å holde god avstand er avgjørende for å unngå disse ulykkene.

– Mange glemmer rådet fra kjøreskolen om å telle sakte – «1001-1002-1003» – for å sikre at man har nok tid til å reagere og bremse, sier Clementz.

Trafikkulykker ved byene

Påkjørsler bakfra skjer ofte i morgen- og ettermiddagsrushet, spesielt i nærheten av de store byene, og de fleste ulykkene skjer i lav hastighet. Likevel viser det høye antallet at det er viktig å være ekstra oppmerksom, uavhengig av hastighet.

En del skader skjer også på parkeringsplasser, der rygging er en vanlig årsak.

– Ved å rygge inn i parkeringsfeltet og kjøre rett ut får du bedre oversikt og reduserer risikoen for skader, råder Clementz.

Skader på høyre side av bilen

If har også oppdaget at bilens høyre side er mer skadeutsatt enn venstre. Dette skyldes ofte brudd på vikeplikten, særlig den såkalte høyreregelen, som pålegger føreren å vike for biler som kommer fra høyre.

– Skadefrekvensen på høyre forskjerm og dør er 20-25 prosent høyere enn på venstre side, sier Clementz.

Han understreker at lokale sedvaner, som uformelle forkjørsveier uten skilt, ikke fritar føreren fra ansvar. Trafikkreglene må følges uansett.

mest lest