En by for alle

Avatar photo
Cecilie Lyngby
Fylkesleder DNI Oslo
Publisert 10. juli 2024 | 19:39

Dette er et eksternt innlegg og gir uttrykk for skribentens meninger.

Oslo er både hovedstad og Norges største by. Byen vår er svært mangfoldig med innbyggere med alle mulige bakgrunner. Innbyggere som alle har forskjellige liv, behov og drømmer.

Oslo er en by som skal gi rom for alle. Dette må politikken gjenspeile. Oslo kan ikke, og skal ikke, styres på en måte som er godt for bare utvalgte grupper i befolkningen. Det skal ikke gis særfordeler til noen på bekostning av andre.

Innbyggerne i byen vår skal ha frihet, men også trygghet. Alle skal ha mulighet til å leve gode liv. Derfor skal Oslo ha gode helsetjenester, en god skole,gode tilbud til både barn, unge og eldre og ikke minst stor frihet i hvordan den enkelte skal bo, leve og bevege seg i byen vår.

Dette er dessverre ikke godt nok i dag. Det sittende byrådet er styrt av en ideologi der kommunen «vet best» hvordan innbyggerne skal leve og innrette seg.

Slik ideologisk drevet politikk gjennomsyrer samferdselspolitikken i byen vår og gjlr seg også sterkt gjeldende innen skole, helse og omsorg.

Jeg ønsker å endre dette. Jeg og DNI mener folket selv vet best hva som er best for dem. Derfor foreslår vi endringer og vi fortsetter kampen mot neste valg. 

Barn og oppvekst

Kommunen har jevnlig kjøpt opp barnehager fra private til svært høye priser. Kjøp som dette virker å være ideologisk motivert og handler ikke om å gi et bedre barnehagetilbud. Vi vil stoppe dette. 

En fri ferdsel

Effektiv samferdsel er avgjørende for at Oslo skal være en god by å leve i. Vi ønsker også at Oslo skal være en inkluderende by. For at byen skal være nettopp det må den enkelte ha frihet til å velge transportbehov selv til en overkommelig kostnad. Mennesker er ulike med ulike behov. 

For mange mennesker er bilen det klart beste fremkomstmidlet. Bilen er svært fleksibel og tilfredsstiller transportbehovet for mange på en god måte. Dette gjelder ikke minst barnefamilier, eldre og funksjonshemmede. 

Vil vil legge til rette for alle som ønsker det skal kunne bruke bil over hele byen. For å få til dette vil vi fjerne alle bomstasjoner, reetablere parkeringsplasser og reversere parkeringsnormen i byggeforskriften. 

Avvikling av sykkelsatsingen

Oslo kommune bruker hvert år enorme beløp på sykkelsatsingen. Likevel er ikke byrådet målsetninger om sykkelens andel av reiser i oslo en gang i nærheten av å bli nådd. 

Dette viser at sykkelsatsingen er totalt mislykket og målsetningene helt urealistiske. Dette er derfor sløsing med felleskapets midler. 

Oslo har flotte muligheter for syklister og det er kun nødvendig med sykkelvei noen få steder, som innover Sørkedalen. Vi ønsker å bruke penger som er satt av til sykkelfelt til å redusere bompengetrykket som er urettferdig og usosialt. 

Utover de store beløpene som brukes på satsingen, har sykkelsatsingen også en rekke andre ulemper. Dette gjelder både arealbehov til sykkelinfrastruktur, hindring av andre trafikanter og ulykker. 

Vi ønsker å avvikle sykkelsatsingen så snart som mulig. 

Parkering

Vil gjerne nevne at innfartsparkering som før de ble avgiftsbelagt ble brukt flittig. Dette reduserte antall biler inn til Oslo sentrum og fungerte godt. Pendlere som ikke har kollektiv muligheter kjørte til innfartsparkering og tok kollektiv videre inn mot sentrum. Slik det er i dag vil det være billigere å faktisk leie seg en parkeringsplass i sentrum fremfor å parkere på en innfartsparkering. 

Behovet for parkering i Oslo er enormt og vi har et behov for parkering rundt Oslo sentrum. I dag er besøk betydelig redusert. 

Vi vil stoppe alle prosjekter som innebærer fjerning av parkeringsplasser, om det er inngått kontrakter med leverandører må oppdraget endres slik at parkeringsplassene tilbakestilles.

Fjerne reserverte plasser for bildeling

Bildelingsselskapene betaler i dag rundt 1000,- kroner i året pr plass til kommunen og plassene står tomme de fleste steder i byen og de har i tillegg fjernet HC parkeringer til fordel for bildeling. 

Det finnes ingen grunn til noen særbehandling av bildeling gjennom egne parkeringsplasser. Vi ønsker å stoppe all kommunal støtte og tilrettelegging for bildeling. Alle parkeringsplasser som i dag er reservert bildeling omgjøres til vanlig gateparkering. 

iNyheter trenger din støtte. Tegn abonnement eller støtt oss på Vipps 763291 bank 1506.80.92768 eller PayPal

Bompenger, politikk, INP, sexkjøp, narkotika, Oslo, overgangsalderen

mest lest