Vil tvinge syklister til å bruke hjelm

Avatar photo
Benjamin Bringsås
Journalist
Publisert 10. oktober 2024 | 12:10

For mange syklister får hodeskader, mener Trygg Trafikk. Samtidig indikerer en ny rapport at 1000 hodeskader kan unngås hvert år hvis man bruker hjelm.

Trygg Trafikk foreslår derfor at det skal bli lovpålagt å bruke sykkelhjelm.

Rapporten, som er utarbeidet av Transportøkonomisk institutt (TØI) for Trygg Trafikk, anslår at et hjelmpåbud kan redusere samfunnskostnadene med mellom 1,4 og 4 milliarder kroner årlig, ifølge Aftenposten.

– Hjelmbruken har økt de siste årene, og i dag bruker rundt 70 prosent av alle syklistene hjelm, men det går ikke fort nok. Dersom vi klarer å forebygge 1.000 hodeskader årlig, viser våre anslag at vi sannsynligvis kan spare et milliardbeløp i året, noe vi planlegger å be TØI om å beregne nærmere, sier fagdirektør Tanja Loftsgarden i Trygg Trafikk til Aftenposten.

Organisasjonen viser også til tall fra Oslo skadelegevakt, som viser at nesten en tredjedel av sykkelulykkene resulterer i hodeskader.

– Altfor mange syklister skader hodet, og utviklingen går i feil retning. Tall fra Oslo skadelegevakt viser at nesten en tredjedel av sykkelulykkene er hodeskader.

Trygg Trafikk tror ikke det å tvinge nordmenn til å bruke hjelm vil redusere antall syklister. De henviser til at mer enn 80 % av befolkningen skal være positive til et slik påbud.

For å håndheve påbudet, viser Trygg Trafikk til bøter som en løsning.

Les også: Elbil-fordelene forsvinner – det anbefales heller sykkel som et alternativ

Ikke overbevist

Statssekretær Tom Kalsås (Ap) i Samferdselsdepartementet forklarer at et hjelmpåbud ikke har vært sett på som hensiktsmessig så langt.

– Påbud om bruk av sykkelhjelm har så langt ikke vært vurdert som et hensiktsmessig tiltak, blant annet fordi det har vært usikkerhet om det kan bidra til at færre sykler, sier han.

Les også: Oslo bruker milliarder på sykkelveier: – Fører ikke til mer sykling

Syklistforeningen er på sin side ikke enig i at påbud er en god løsning. De mener folk fint klarer å tenke selvstendig, og peker dessuten på at dette nok vil føre til færre syklister.

– Sikkerhetstiltak som separate sykkelveier og lavere bilhastighet er viktigere. Dessuten er hjelmbruken veldig høy og økende, og vi har tillit til at syklister tenker både på og med hodet, og at målet om 75 prosent hjelmbruk kan nås uten et påbud, skriver generalsekretær Eline Oftedal i en e-post.

En som imidlertid er overbevist, er Oslo Frps politiske nestleder, Bjørn Revil.

– Det er helt logisk med påbud om hjelm da det reduserer hodeskadene. Og det finnes ingen grunn til å sykle uten hjelm, skriver han i Dagsavisens Facebook-innlegg om saken.

Oslo Frps politiske nestleder, Bjørn Revil, gir støtte til forslaget i en kommentar på Facebook.

mest lest