USAs krigsminister Pete Hegseth går hardt ut mot den demokratiske senatoren Mark Kelly etter uttalelser om USAs våpenlagre etter krigen med Iran.
I et innlegg på X anklager Hegseth senator Kelly for å ha snakket offentlig om det han omtaler som en gradert Pentagon-briefing.
– «Kaptein» Mark Kelly slår til igjen. Nå sitter han på TV og plaprer (falskt og dumt) om en gradert Pentagon-briefing han mottok. Brøt han eden sin … igjen? skrev Hegseth.
Krigsministeren opplyste videre at Pentagon vil la juridiske rådgivere vurdere saken.
– Det juridiske kontoret i Forsvarsdepartementet vil gjennomgå dette, skrev han.
Bakgrunnen er uttalelser Kelly kom med til CBS-programmet Face the Nation søndag, etter å ha deltatt på en orientering om konsekvensene av Iran-krigen for amerikanske våpenlagre.
Ifølge CBS-journalist Margaret Brennan beskrev Kelly situasjonen som alvorlig.
– Det er sjokkerende hvor dypt vi har gått inn i disse lagrene, skal Kelly ha sagt etter briefingen.
Senatoren viste blant annet til store uttak av Tomahawk-missiler, ATACMS, THAAD-avskjæringsmissiler, Patriot-systemer og SM-3-raketter.
Kelly advarte samtidig om at det kan ta flere år å bygge opp lagrene igjen, noe som potensielt kan svekke USAs evne til å håndtere en framtidig konflikt med Kina.
Uttalelsene kommer samtidig som debatten i Washington tilspisser seg rundt kostnadene ved den omfattende militære opptrappingen mot Iran og belastningen på USAs våpenindustri og beredskap.
