Jonas Gahr Støre og Jens Stoltenberg legger frem et stramt revidert budsjett med færre oljepenger, ingen nye store satsinger og kutt i milliardprosjektet Stad skipstunnel, skriver VG.
Regjeringen foreslår å bruke 4,9 milliarder kroner mindre fra oljefondet enn planlagt før jul. Samtidig økes strømstøtten med ti milliarder kroner, slik at samlet støtte kommer opp i 21,5 milliarder kroner. Norgespris beholdes på 50 øre per kilowattime.
– Det er mye vi sier nei til i dette reviderte budsjettet, men vi trygger folks hverdagsøkonomi, sier Stoltenberg til VG.
Ifølge regjeringen skal budsjettet bidra til å holde prisveksten og rentepresset nede. Samtidig varsler Støre at prosjektet med Stad skipstunnel foreslås avsluttet, noe som skal spare staten for 8,6 milliarder kroner over tid.
Dette er hovedgrepene i budsjettet
- 4,9 milliarder kroner mindre bruk av oljepenger
- Strømstøtten økes med 10 milliarder kroner
- Samlet strømstøtte øker til 21,5 milliarder
- Norgespris beholdes på 50 øre per kWh
- Ingen nye store satsinger
- Stad skipstunnel foreslås skrinlagt
- Prisveksten anslås til 3,5 prosent
- Arbeidsledigheten anslås til 2,1 prosent
Kilde: VG / Revidert nasjonalbudsjett
