Det statsstøtted batteriselskapet Freyr annonserte i slutten av august nok en runde med nedbemanninger, knapt et halvt år etter forrige kuttrunde.
Denne gangen er det pilotfabrikken i Mo i Rana som står i fokus, hvor selskapets satsing på batteriteknologi har møtt tøff konkurranse fra Kina.
– Konkurransen er for hard, og teknologien vi har utviklet på pilotfabrikken er ikke konkurransedyktig per i dag, sa Freyr-sjef Tom Einar Jensen til Dagens Næringsliv i august. Han påpeker at selskapet nå må tilbake til tegnebrettet og fokusere på mindre kostnadskrevende virksomheter som å sette sammen batteripakker basert på produkter fra andre.
Mens de ansatte må forberede seg på nok en runde med nedbemanning, forblir lønnen til Jensen uendret, skriver DN i dag. Til tross for at aksjekursen har falt til sitt laveste nivå noensinne, ble Jensens lønn på syv millioner kroner opprettholdt av selskapets styre.
Jensen, som er medgründer av Freyr, gjorde comeback som administrerende direktør i juni etter at Birger Steen måtte gå. Ifølge ansettelsesavtalen hans, som nylig ble offentliggjort i en børsmelding, beholder han samme lønnsnivå som Steen, med en fast årslønn på syv millioner kroner og en bonusramme på opptil 100 prosent av lønnen. I tillegg har Jensen opsjoner på å kjøpe 1,5 millioner aksjer dersom to prestasjonsmål nås innen ett år – et av målene knyttet til kostnadskutt og finansiering, og det andre til en transaksjon som kan løfte aksjekursen.
Det vekker oppmerksomhet at denne lønnsavtalen ble undertegnet dagen før selskapet annonserte nedbemanningen for de ansatte i Mo i Rana.
Freyr har i løpet av det siste året skiftet hovedfokus fra Norge til USA, og batterigiganten har allerede investert betydelige summer i det norske markedet. Kommunikasjonsdirektør Hilde Rønningsen forklarer at justeringene i strategien kommer som følge av overproduksjon av battericeller i Kina og den amerikanske støttepakken IRA (Inflation Reduction Act). Dette har ført til at Freyr nå konsentrerer seg om andre deler av batteriverdikjeden.
– Vi har investert mye i Mo i Rana, som fortsatt er den beste lokasjonen for å utvikle batteriløsninger, sier Rønningsen til DN.
Hun understreker også at Freyr følger tett opp de ansatte som nå blir rammet av nedbemanningene, og at mange allerede har fått jobbtilbud.
Kritikk mot lønnspolitikken
Freyrs lønnspolitikk har vært gjenstand for kritikk tidligere, særlig med tanke på at selskapet har mottatt rundt 200 millioner kroner i offentlige midler i Norge. På spørsmål fra DN om det kan ventes ny kritikk mot Jensens lønn, svarer Rønningsen at ledelseskompensasjon fortsatt er under evaluering, men at konklusjonen ikke er ventet før senere i år.
iNyheter trenger din støtte. Tegn abonnement eller støtt oss på Vipps 763291 bank 1506.80.92768 eller PayPal
Morrow vil «selge» batterier til Ukraina – og la nordmenn betale