Astronom: Den «voldelige kolonialisten» Magellan bør fjernes fra nattehimmelen

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 12. november 2023 | 11:55

I århundrer har Ferdinand Magellan blitt gitt et sjeldent privilegium. Oppdagerens navn er skrevet i stjernene.

De magellanske skyer er to galakser som separat kalles Den lille magellanske sky og Den store magellanske sky. Galaksene er blant de nærmeste til vår galakse, Melkeveien.

De er synlige med det blotte øye nær den sørlige himmelpol som skylignende flekker. De klassifiseres som irregulære galakser, og er påvirket av gravitasjonskrefter fra Melkeveien, skriver Store Norske Leksikon.

Kritikere hevder at Magellan, den portugisiske sjømannen fra 1500-tallet, var en morder som slavebandt og brente ned hjemmene til urbefolkningen mens han var på sin jordomseiling De insisterer på at navnet hans ikke lenger skal hedres ved å være assosiert med himmenobjektene, skriver The Guardian.

«Magellan begikk forferdelige handlinger. I det som ble Guam og Filippinene brente han og hans menn landsbyer og drepte innbyggerne deres,» sier astronomen Mia de los Reyes fra Amherst College i Massachusetts.

Magellan ledet den spanske ekspedisjonen i 1519 som oppnådde den første europeiske navigasjonen til Asia via Stillehavet. Han døde i et slag, i 1521, med urbefolkningen i dagens Filippinene.

Ferdinand Magellan. Maleri. Kilde: Wikimedia Commons

I en artikkel i tidsskriftet APS Physics ber Reyes at International Astronomical Union – organet som har ansvaret for å navngi astronomiske objekter – gir nytt navn til de magellanske skyene. «Jeg og mange andre astronomer mener at astronomiske objekter og fasiliteter ikke bør være oppkalt etter Magellan, eller etter noen andre med en voldelig kolonialistisk arv.»

Det er ikke bare Magellans handlinger som skal føre til at navnet hans blir fjernet fra himmelen, hevder professor David Hogg, ved New York University. «Det primære problemet er at skyene ikke er hans oppdagelse,» har han fortalt nettstedet Space.com.

Urbefolkningen over den sørlige halvkule kunne tydelig se disse gjenstandene og hadde sine egne navn på dem. Faktisk var det først på slutten av 1800-tallet at de ble oppkalt etter oppdageren.

«Når vi opprettholder navnene på mennesker, som Magellan, hvis liv og arv aktivt har forårsaket skade, fremmedgjør vi samfunnene som har blitt skadet,» legger Reyes til.

Oppfordringen til endring er det siste slaget i en voksende revolusjon innen nomenklatur der forskere krever endringer i vitenskapelige navn som nå anses som kritikkverdige.

Det er uklart hvilke alternative navn som kan gis til Magellanske skyer. «Milky Clouds» har blitt fremmet som ett forslag.

Men hvor stopper denne prosessen? spør Guardian.

Oppdagere har også lånt ut navnene sine til de to 6,5 m Magellan-teleskopene og det kommende Giant Magellan-teleskopet, alle basert i Chile. Reyes presser også på for å få nytt navn.

I tillegg er en av planetens mest karakteristiske vannmasser oppkalt etter oppdageren, nemlig Magellanstredet.

Fakta om Ferdinand Magellan

Ferdinand Magellan var en portugisisk oppdagelsesreisende, best kjent for å ha organisert den første ekspedisjonen som seilte rundt jorden. Selv om han ikke fullførte hele reisen selv, siden han ble drept på Filippinene, var hans ekspedisjon den første til å bevise at jorden var rund, og at det var mulig å seile rundt den.

Magellan ble født rundt 1480 i Portugal og tjenestegjorde som sjømann for den portugisiske kongen. Han ble senere naturalisert som spansk og fikk finansiering fra den spanske kongen for sin berømte ekspedisjon. I 1519 forlot han Spania med en flåte på fem skip for å finne en vestlig rute til krydderiøyene (Malukuøyene i Indonesia). Ekspedisjonen krysset Atlanterhavet, navigerte gjennom det som nå er kjent som Magellanstredet i Sør-Amerika, og krysset Stillehavet. Etter Magellans død i 1521 fortsatte hans mannskap under ledelse av Juan Sebastián Elcano reisen tilbake til Spania, noe som fullførte den første omseilingen av jorden i 1522.

Magellans reise var banebrytende og hadde enorm betydning for navigasjon og global utforskning. Han er berømt for sin rolle i oppdagelsesreisen, navigasjonsevner, og for å ha brakt ny kunnskap om verdens geografi.

Men han han var altså, som mange av sine samtidige, en mann som brukte vold for å oppnå økonomisk og politisk makt.

INYHETER TRENGER DIN STØTTE. TEGN ABONNEMENT ELLER STØTT OSS PÅ VIPPS 763291 BANK 1506.80.92768 ELLER PAYPAL