I elbiler kan du i gjennomsnitt ta med 140 kilo mindre bagasje enn i dieselbiler.
En test gjennomført av NAF viser at mange nye elbiler fortsatt sliter med lav lastekapasitet.
– Sjekk om ekstrautstyret på bilen trekker vekten opp, og hvor mye bagasje du kan laste lovlig i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.
NAF undersøkte i fjor forskjellen på hvor mye bagasje og annen last du kan ta med i biler av ulik type. Resultatet avslørte at elbiler har et vektproblem.
Fasit er at dieselbilene i snitt kan ta 30,7 prosent mer nyttelast enn elbilene. For elbilene ble resultatet 453 kilo nyttelast, og for diesel-bilene var tallet 592 kilo. Også bensinbilene kan lastes tyngre enn elbilene: I snitt 16,8 prosent mer. Disse har en gjennomsnittlig nyttelast på 529 kilo. Beregningen er gjort med bakgrunn i tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
– Tallenes tale er klar. Elbilene har et vektproblem. Og når dette er snitt-tallene, betyr det at noen biler har så lav nyttelast at du knapt får med deg en tannbørste på tur selv om bagasjerommet er stort og flott, sier Sødal.