President Donald Trump undertegnet torsdag en historisk lov som permanent blokkerer delstaten Californias planlagte forbud mot salg av nye bensinbiler. Signeringen markerer en stor seier for den amerikanske bilindustrien og bilarbeidere.
– Vi redder offisielt den amerikanske bilindustrien fra ødeleggelse ved å avskaffe Californias elektriske kjøretøy-mandat en gang for alle, uttalte Trump under seremonien i Det hvite hus.
Lovforslaget, som fikk bred støtte fra både Republikanere og 35 Demokrater i Kongressen, hindrer California og 17 andre delstater fra å pålegge 100% elbilsalg innen få år.
Milliardinvesteringer på vei
Trump fremhevet at avgjørelsen allerede har utløst massive investeringer:
- Ford: 500 millioner dollar
- General Motors: 4 milliarder dollar
- Stellantis: 5 milliarder dollar og gjenåpning av Belvidere-fabrikken
- Hyundai: 21 milliarder dollar
Dramatiske konsekvenser avverget
Ifølge Trump ville Californias plan ha:
- Ødelagt 200.000 amerikanske arbeidsplasser
- Tvunget bilprodusentene til å bygge separate modeller for ulike markeder
- Økt bilprisene med tusener av dollar
- Krevd 4 billioner dollar i infrastrukturinvesteringer
Lastebilnæringen jublet
Gina Jones fra lastebilnæringen takket presidenten for å redde deres industri. Hun påpekte at elektriske lastebiler veier 2,5 ganger mer enn dieseldrevne, noe som ville krevd ombygging av alle broer i USA.
– En elektrisk lastebil må stoppe seks ganger for lading på en strekning fra Reno til Los Angeles, noe som legger til ni timer på turen, forklarte Trump.
Valgfrihet for forbrukerne
John Hess, CEO i Hess Corporation, understreket at loven handler om forbrukervalg og overkommelige priser for amerikanske familier.
– Hver amerikaner bør kunne velge hva de vil kjøre, ikke regjeringen, sa Hess.
Trump presiserte at amerikanere fortsatt kan kjøpe elbiler hvis de ønsker det, men at ingen skal tvinges til det. Han kritiserte også vindkraftindustrien som «historiens største svindel» og lovet å prioritere naturgass og kjernekraft.
Loven trer i kraft umiddelbart og kan ikke omgjøres uten ny kongressbehandling, noe som sikrer langsiktig forutsigbarhet for bilindustrien.