Et nytt forslag fra Statens vegvesen åpner for at bileiere kan holdes ansvarlige for fartsbøter tatt av fotobokser – selv om de ikke satt bak rattet.
Forslaget inngår i en nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet som nå er sendt på høring. Målet er å halvere antall drepte og hardt skadde i trafikken innen 2030 – ned til 350 totalt og maksimalt 50 drepte.
– Siden høy fart er en medvirkende årsak til mange alvorlige ulykker, er det naturlig at tiltak mot dette får stor plass i planen, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes, til Din Side.
I utkastet står det at Vegvesenet, sammen med politiet, skal vurdere en løsning der bileieren kan bøtelegges selv om føreren ikke blir identifisert. Dette kan også gjelde for motorsykkel, ATV og mopedbil.
– Vi ønsker å se på løsninger for også å ta bilde bakfra, slik at vi kan identifisere disse kjøretøyene og dermed også eier. For mindre alvorlige forseelser vil vi se på muligheten for å sanksjonere eier av kjøretøyet, mens vi selvsagt fortsatt vil måtte identifisere fører for å sanksjonere de mer alvorlige forseelsene, sier Ranes.
I dag må føreren av kjøretøyet identifiseres for at en bot skal kunne ilegges. Dersom forslaget blir vedtatt, kan altså bileieren ende opp med ansvaret – selv om en annen person kjørte.
Ranes peker på at flere europeiske land allerede har eieransvar ved mindre trafikkforseelser eller plikt til å oppgi hvem som faktisk kjørte bilen.
