VGTV får advarsel av Medietilsynet

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 14. februar 2024 | 08:15

Artikkel er bassert på en pressemelding fra Medietilsynet.

Medietilsynet har gitt VGTV en advarsel for manglende merking av produktplassering, noe som utgjør den tredje advarselen kanalen har fått for lignende regelbrudd.

Ifølge avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten er det avgjørende at program med produktplassering merkes, slik at seerne er klar over at de blir utsatt for markedsføring.

– Dette er viktig informasjon, og det er tydelige regler for hvordan tilbyderne av medietjenester skal merke dette, sier Sekkelsten i en pressemelding. Tilsynet bemerker at reglene har vært gjeldende i mange år og gir lite rom for skjønn.

VGTV fikk sin første advarsel for utydelig identifisering av produktplassering i desember 2022, etterfulgt av en ny advarsel i juni 2023 for både manglende og utydelig merking. Kanalen forklarte til Medietilsynet at den manglende merkingen skyldtes en intern glipp.

– Vi velger å gi VGTV en ny advarsel, til tross for at de raskt rettet opp feilen. Slike feil skal ikke skje, og det må vi være tydelige på, avslutter Sekkelsten.

mest lest