Under NRK-Debatten torsdag ble det avslørt at aktivister fra Rød Ungdom har stått bak en aksjon der Tesla-eiere fikk falske bøter festet på bilene sine. Bøtene, som var kamuflert som gebyr fra Akershus kommune, inneholdt blant annet budskapet «IKKE STØTT NAZISTER!».
Bakgrunnen for aksjonen er kontroversene rundt Tesla-grunnlegger Elon Musk, som aktivistene mener har høyreekstreme sympatier. Musk har blant annet vist støtte til det tyske partiet AfD, noe som har ført til protester.
Redaktør i Subjekt, Danby Choi, gikk hardt ut mot aksjonen og mente den lignet på fascisme.
– Det dere driver med ligner veldig mye på fascisme, sa Choi.Han mente Tesla-eiere nå opplever en form for kollektiv avstraffelse som er urettferdig.
Choi understreket at Tesla-eiere ikke nødvendigvis støtter Musks meninger og reagerte på at enkelte får bilene tilgriset med hakekors og rutene knust.
– De aller fleste kjøpte Tesla lenge før Musks uttalelser ble et tema. Jeg vurderte selv å selge bilen, men nå har det nesten blitt punk å kjøre Tesla, sa han.
Les også: Frode fikk hakekors tegnet på Teslaen sin
Rød Ungdom forsvarer aksjonen
Generalsekretær i Rød Ungdom, Syver Kleve Kolstad, forsvarte aksjonen som en kreativ protestform.
– Vi ønsket å utføre en litt mer kreativ aksjon, og det mener jeg vi har lyktes med, sa han.
Kolstad hevdet at formålet var å rette oppmerksomhet mot det han mener er Musks støtte til høyreekstreme bevegelser.
– Vi synes ikke noe om hvordan eieren av Tesla oppfører seg, og vi mener det er viktig at det får noen konsekvenser. Derfor ønsket vi å provosere litt, forklarte han.
Tesla-eier: – Jeg skammer meg

Blant dem som har tatt avstand fra Tesla, er Tommy Rasmussen, som i Stavanger Aftenblad har fortalt om sin «Tesla-skam». Han forklarte i Debatten at han nå velger å selge bilen.
– Jeg har kjørt Tesla siden 2018 og vært en av de første med elbil-rekorder. Men etter Musks samarbeid med Trump, føler jeg ikke lenger at jeg kan stå inne for det, sa Rasmussen.
Choi utfordret imidlertid logikken i dette:
– Hvordan blir verden et bedre sted av at du selger bilen? spurte han.
Rasmussen svarte at han ikke ønsker å assosieres med Musk og at salget er et personlig verdivalg.
– Det handler om etiske holdepunkter, sa han.