I den australske ørkenen nord for Perth ligger en million tonn stor haug med sjeldne mineraler: avgjørende mineraler for elbiler, vindturbiner og forsvarsteknologi. Nå satser landet stort på å utvinne og foredle ressursene, og myndighetene har gitt et milliardlån til gruveselskapet Iluka for å bygge et nytt raffineri. Det melder BBC.
Dan McGrath i Iluka sier selskapet forventer å dekke en betydelig del av Vestens behov for sjeldne mineraler innen 2030 og legger til at dette prosjektet skal være et alternativ til Kina.
Kina har i flere tiår dominert markedet for både utvinning og foredling av sjeldne mineraler I dag står landet for rundt 90 prosent av verdens raffineringskapasitet. Dette har ført til stor bekymring blant vestlige produsenter, spesielt etter at Kina tidligere har brukt eksportrestriksjoner som politisk pressmiddel.
Australias ressursminister Madeleine King sier det åpne markedet for sjeldne mineraler i praksis ikke eksisterer og kaller det en illusjon.
Utfordringen ligger i raffineringsprosessen, som ifølge eksperter er både kostbar og miljømessig krevende. Likevel mener australske myndigheter at det er strategisk nødvendig å bygge opp et uavhengig alternativ selv om det kan ta flere år før industrien er fullt operativ.
Australia håper på sikt å bli en mer pålitelig og bærekraftig leverandør av sjeldne mineraler og ikke minst, en som ikke er avhengig av Kina.
