Skal Jonas nå bli en del av folket, lissom?

Avatar photo
Jarle Aabø
PR- og kriserådgiver Aabø & Co
Publisert 15. januar 2025 | 20:54

Dette er et eksternt innlegg og gir uttrykk for skribentens meninger.

Å folkeliggjøre en stiv millionær-pinne fra Oslo vest er ikke lett. Likevel har statsministerens rådgivere bestemt seg for å dra dette PR-kortet i årets valgkamp, og Jonas er et tent og villig offer for denne håpløse strategi.

Å oppfattes som sannferdig er noe helt grunnleggende for enhver politiker. Det er først da man er i posisjon for å kunne bli godt likt av velgerne. Og velgerne liker jo aller helst å stemme på politikere de liker.

Nordmenn liker ikke Jonas Gahr Støre. Det er grundig dokumentert gjennom meningsmålinger og den suverene boken «Partiet».

Gjennom årene har jeg jobbet valgkamp for politiske partier, så jeg har sittet rundt bordet og lyttet til lange utlegninger om hvordan partiet skal få fart på sakene. Politikk er person, selv om vi stemmer på partier.

«Må få gjort noe med partilederens fremtoning,» er et spørsmål som gjerne stilles der det er behov for det.

Å style en politiker er et velkjent grep. Den slags handler om klær og frisyre, altså det folk ser. Sylvi Listhaug er god på det, senest i statsministerduellen med Støre på Debatten.

Hun med innbydende lyse lokker, fargerik bluse og en nydelig blå jakke.

Jonas har selvfølgelig ikke like mange valg som kvinner i slike settinger, så han er kledd i en standard blådress, burgunderslips og kritthvit skjorte. Han må fremstå som den han er, en statsminister.

Utenfor TV-ruta derimot har Jonas et hav av valg, og hans PR-apparat har begynt å øse friskt og freidig av PR-havet. Senest 14. januar i Tromsø.

Scenen er en bryggekant med innlagt badstue og en kulturminister i brun badedrakt (Nei, hun viste ikke frem puppene sine denne gangen).

Jonas står nesten naken ved siden av, eller lettkledd som VG valgte å definere en idrettsmann i bar overkropp og langbukser forleden (Orkla-reklame).

Mens vannet drypper ned langs en kropp som tydeligvis har lagt på seg litt, skuer Jonas mot himmelen og smiler, mens en million-seilbåt duver og en fullmåne skinner i bakgrunnen. Kulturministeren ser ut til å le seg ihjel.

Her går det virkelig galt. Hva tenkte Jonas sin rådgiver på når han tok dette bildet og publiserte det på Jonas sin FB-vegg? Hans tanker må ha vært svært kortsiktige og preget av «der og da»-stunden som utspilte seg på brygga i Tromsø.

En nesten naken statsminister, mens resten av Norge går med boblejakker, er lite folkelig. Og det er ikke sannferdig. Dette er et PR-rigg som skader Støres omdømme som politiker.

Dagen etter Tromsø er Jonas altså tilbake i Oslo for en statsministerduell med Sylvi. Der viser Jonas hvem han egentlig er. En 64 år gammel muggen, irritabel og sur vestkant mann, mens Sylvi kan bare stå der å smile.

Denne teksten sto først på forfatterens Facebook-side.

iNyheter trenger din støtte. Tegn abonnement eller støtt oss på Vipps 763291 bank 1506.80.92768 eller PayPal

Musa som brølte – og gikk til grunne

 

mest lest