Direktør i utdanningsdirektoratet (Udir), Morten Rosenkvist, har skrevet et menings-innlegg i VG om hvorfor skolen bør flagge for pride. Det reagerer Høyres Simen Sandelien på.
Debatten om pride i skolen setter fyr på kommentar og meningspaltene i norske riksaviser.
– Debatten om å forby regnbueflagget skaper usikkerhet om hele markeringen av Pride i skolen. Alle barn har rett til et trygt og godt skolemiljø. Å markere Pride og heise regnbueflagget kan ha stor betydning for barn og unges opplevelse av å høre til og bli akseptert, skriver Rosenkvist.
Han mener at læreplanen skal formidle kunnskap og fremme holdninger som sikrer likeverd og likestilling, men Sandelien mener det ikke er så lett.
– Er det ikke problematisk at fagetater tar side i et politisk spørsmål? Det er selvfølgelig riktig at opplæringslovens §1-1 stadfester forskjellige verdier og tema som er viktige formål med den norske grunnskolen. Det betyr ikke at Utdanningsdirektoratet har spesiell kompetanse som politisk overdommer i en debatt som faktisk splitter norske velgere, skriver Sandelien.
Udir-direktøren mener endog at skolen ikke skal være verdinøytral:
– Elevene skal lære om temaene seksualitet, kropp og grensesetting. De skal reflektere over etiske spørsmål og problemstillinger som gjelder identitet, kjønn, seksualitet og psykisk helse. Å heise regnbueflagget gir et tydelig signal til elevene. Det viser at skolen forplikter seg til å følge opp sitt verdigrunnlag, ikke bare i juni – men hele året, mener Rosenkvist.
– Det er ganske bekymringsfullt dersom fagetatene for utdanning har så mye slagside i dette spørsmålet at de tror det er ukontroversielt for dem å ta standpunkt til det. Denne mangelen på evne til å forstå det betente i problemstillingen i fagetatene, taler faktisk for et politisk bestemt flagg-forbud. Skepsisen til pridemarkering i skolen handler ikke om å hindre noen i å være skeive. Jeg er så utrolig lei av dette maset, skriver Sandelien videre.