I Norge utgjør elbilene hele 85 prosent av nybilsalget. Til sammen går det rundt 715.000 elbiler på norske veier nå, det er 25 prosent av totalen. I Sverige er situasjonen en helt annen. Bare seks prosent av bilene der er elektriske.
Det er tøffe tider for elbilmarkedet i Sverige. Så langt i år har salget gått ned med 21 prosent. Bransjen krever handling.
– Det er trist å se at kurven ikke lenger vokser som den skal, sier Mattias Bergman, administrerende direktør i bransjeorganisasjonen Mobility Sweden.
De siste årene har det svenske elbilmarkedet vokst kraftig. Men i år er det et trendbrudd – for første gang går antallet nyregistrerte elbiler ned. Frem til og med august er det registrert drøyt 54.000 elbiler, en nedgang på 21 prosent, eller litt over en femtedel, sammenlignet med samme periode i fjor.
– Vi trodde for et par år siden at vi hadde en ganske rett vekstkurve, nå har den flatet ut, sier Mattias Bergman, administrerende direktør i bransjeorganisasjonen Mobility Sweden.
Resesjonen trekkes frem som hovedårsaken til den kjølige interessen for elbiler. Høye renter har gjort billån dyrere og de månedlige kostnadene ved privatleasing har økt kraftig. Bilbransjen mener at avskaffelsen av klimabonusen og reduserte priser på fossilt brensel også bidro til at elektrifiseringen avtok, skriver SVT.
– Det trengs virkemidler til markedet er mer modent. Vi skulle gjerne sett at avgiften for strøm som lades via ladeboks ble fjernet og deretter målrettet støtte til privatpersoner som ikke har råd til å kjøpe elbil, sier Mattias Bergman i Mobility Sweden.
Regjeringen varslet nylig at den planlegger å innføre en ny elbilpremie rettet mot grupper som synes det er spesielt vanskelig å endre seg, for eksempel innbyggere i spredtbygde strøk.
Ingen nye fossildrevne biler fra 2035
EU-parlamentet vedtok for to år siden at det ikke skal selges nye bensin- og dieseldrevne biler fra 2035. I dag er omtrent 6 prosent av alle biler på svenske veier elbiler. Mobility Swedens administrerende direktør mener endringstakten går for sakte.
– Det er ikke mulig å vente til 2035 med å endre økosystemet. Du må bygge en ladeinfrastruktur, du må ha strømnett, servicemarked og bergingsbiler.