I en kronikk publisert i Journalisten fredag, retter assisterende generalsekretær i Kirkens Bymisjon, Johannes Heggland, skarp kritikk mot NRKs dekning av økonomiske realiteter for mange nordmenn.
Heggland mener at NRKs reportasjer avdramatiserer de økonomiske utfordringene store deler av befolkningen står overfor, spesielt i en tid med stigende levekostnader.
Heggland peker på at NRKs økonomikommentator Cecilie Langum Becker ofte gir inntrykk av at «de fleste klarer seg bra«. Dette står i sterk kontrast til realitetene som Kirkens Bymisjon møter i sitt arbeid. Han viser til undersøkelser fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) som viser at over halvparten av husholdningene har strammet inn på forbruket, og at en betydelig andel har kuttet ned på matforbruket.
Økende økonomisk usikkerhet
SIFOs siste rapport, anslår at rundt 151.000 husholdninger i Norge er i en økonomisk vanskelig situasjon – tre ganger så mange som før pandemien. Heggland påpeker også at sosialhjelpsbudsjettene i Oslo sprenges, og at flere kommuner rapporterer om lignende situasjoner.
Ifølge Heggland må NRK ta innover seg at mange husholdninger sliter med å få endene til å møtes, og at folk nå må kutte i nødvendige utgifter som strøm for å kunne kjøpe mat.
– Nei, folk kan ikke kjøpe det de vil, skriver han, og retter en direkte utfordring til NRKs økonomikommentator, som i en nylig sending på NRK P2 uttalte at «de fleste har råd til å kjøpe det de vil».
Et kritisk blikk på samfunnsdekningen
Kronikken fra Heggland er en oppfordring til mer ansvarlig og realistisk mediedekning av de økonomiske utfordringene mange i samfunnet står overfor. I stedet for å underspille krisen, bør mediene bidra til å synliggjøre hvordan mange nordmenn i dag kjemper for å dekke grunnleggende behov som mat og varme.