Hele 74 prosent av sosialhjelpsmidlene i Norge går nå til personer med innvandrerbakgrunn, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå. Spesielt flyktninger fra Ukraina og Syria driver økningen.
Av de totalt 11,6 milliardene kroner som ble utbetalt i sosialhjelp i 2024, gikk 8,6 milliarder til innvandrere, skriver Nettavisen. Til sammenligning mottok denne gruppen omtrent halvparten av potten i 2014. Antall mottakere i alderen 18–66 år har økt fra 123.000 til 161.000 på ti år – en økning på over 30 prosent.
Forfatter av rapporten, Mathias Killengreen Revold, peker ifølge Nettavisen på de store flyktningankomstene som hovedforklaring. Over halvparten av alle flyktninger mottar sosialhjelp i løpet av sitt første hele år i Norge. Blant ukrainere som har kommet etter 2021, mottok litt under 60 prosent sosialhjelp i 2024. Kun til ukrainere ble det utbetalt 2,4 milliarder kroner i fjor.
Enslige forsørgere er mest utsatt: Over 70 prosent av flyktninger i denne gruppen som ankom etter 2021 mottok sosialhjelp i fjor.
