VG-analyse: Rød-Larsen blant Epsteins mest kontaktede: -Over 5800 meldinger

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 16. mars 2026 | 10:17

Diplomaten Terje Rød-Larsen var blant de 100 personene som hadde mest kontakt med den amerikanske finansmannen og seksualforbryteren Jeffrey Epstein, ifølge en analyse gjort av VG.

Avisen har gjennomgått e-poster og SMS-er mellom Epstein og fire profilerte nordmenn. Analysen viser at Rød-Larsen hadde klart mest kontakt, med 5881 registrerte meldinger.

Introduserte Epstein til Jagland og Brende

Ifølge VG spenner dialogen mellom de to over alt fra reiseplanlegging og møter til økonomiske forhold og arbeid knyttet til fredsorganisasjonen International Peace Institute. Rød-Larsen var også bindeleddet som introduserte flere andre norske profiler til Epstein, blant dem tidligere statsminister Thorbjørn Jagland og tidligere utenriksminister Børge Brende.

Økokrim etterforsker blant annet om Rød-Larsen kan ha brukt sin rolle i organisasjonen til å hjelpe Epstein, blant annet ved å skaffe arbeid til kvinner Epstein utnyttet. Rød-Larsen avviser anklagene.

– Rød Larsen var ansatt i IPI nettopp for å bygge og knytte slike kontakter, noe han lyktes godt i, sier forsvarer John Christian Elden til VG.

Mye kontakt angående reiseplanlegging

Også Thorbjørn Jagland hadde omfattende kontakt med Epstein, med over 1500 meldinger. Mye av dialogen dreide seg ifølge VG om reiseplanlegging og møter, blant annet turer til Palm Beach og planer om en reise til Epsteins private øy.

Jagland er mistenkt for å ha mottatt bestikkelser i forbindelse med kontakten, noe han selv avviser.

– Jeg vil heller spise glass enn knekkebrød.

Sitatet skal Epstein ha skrevet i en melding til Jagland, som ifølge VG hadde en intern spøk med finansmannen om knekkebrød i meldingsutvekslingen.

Også Mette-Marit og Børge Brende hadde kontakt med Epstein, men i mindre omfang. Ifølge VG handlet en større del av dialogen med kronprinsessen om litteratur, familie og hverdagslige forhold.

mest lest