FrP-politiker vil ha «utenlandsbudsjett» for å ruste opp jernbanen

Avatar photo
Publisert 16. november 2024 | 16:36

Steinar Bergstøl Andersen tar til orde for å opprette et utenlandsbudsjett til å oppgradere og modernisere norsk jernbane – med særlig fokus på Sørlandsbanen.

FrPs fylkesleder i Agder ønsker å gjenopplive FrP-ideen om et eget utenlandsbudsjett som en løsning for å finansiere store infrastrukturprosjekter uten å påvirke norsk økonomi direkte. Ved å bruke midler fra oljefondet til å kjøpe tjenester fra utenlandske aktører, mener FrP at man kan oppgradere blant annet jernbanen uten at det belastes av handlingsregelen.

– I FrP har vi lenge snakket om et eget utenlandsbudsjett. Vi forsøkte det ut i liten grad når vi var i regjering, derfor mener jeg at dette er noe vi igjen må løfte opp, sier Bergstøl Andersen til iNyheter.

Han foreslår en modell hvor finansieringen kan tas direkte fra oljefondet, uten at norske selskaper er involvert, slik at man unngår å bryte handlingsregelen og skape press på økonomien.

Andersen påpeker at Oljefondet i dag investerer iblant annet eiendom i Storbritannia og andre land, og at dette ikke har noen effekt på inflasjon, rente eller valuta, og ikke bryter handlingsregelen.

Samferdsel er spesielt påvirket

Andersen, som også er leder av hovedutvalget for samferdsel og mobilitet i Agder fylkeskommune, mener at jernbanen i Norge har blitt utsatt for nedprioritering over flere tiår. Dette mener han kan løses ved å la utenlandske aktører ta ansvaret.

Bergstøl Andersen beskriver situasjonen som kollektiv svikt i alle ledd, hvor manglende investeringer har gitt oss en av Europas dårligste jernbaner.

– De største utfordringene er at det ikke fungerer slik det skal, togene er for sene, de står fast, og den nye normalen er Buss for Tog fordi togene og skinnene ikke er kjørbare. Og de problemene vi har eksisterer nesten ikke andre steder enn i fattige U-land. De aller beste til å drifte tog, være på tiden og gjøre det de lover, er Sveits, forklarer han, og legger til at et utenlandsk selskap kan få fullt ansvar for drift og vedlikehold av Sørlandsbanen.

Steinar Bergstøl Andersen. Foto: Privat

FrP ser for seg at Sørlandsbanen kan være egnet som et prøveprosjekt for utenlandsbudsjettet.

– Vi har togproblemer i hele Norge, og jeg har sammen med fylkesordfører i Agder Arne Thomassen og Opposisjonsleder Gro Bråthen fått et stort ansvar for Sørlandsbanen. Så det er Sørlandsbanen jeg er mest opptatt av og jeg har lyst å gjennomføre et prøveprosjekt der vi leier inn de beste aktørene til å drifte og kjøre tog, og gir de alt ansvar.

Det vil si at alle norske aktører fjernes helt i fra Sørlandsbanen, og et annet utenlandsk selskap får alt ansvaret, forklarer han.

– Hvis Norge betaler et utenlands selskap til å vedlikeholde, oppgradere og ta det hele og fulle ansvaret for for eksempel Sørlandsbanen, så kan de betales direkte fra overskuddet eller oljefondet og bruke kun egne arbeidere til å drifte togene og utbedre skinnene. På den måten så vil ikke en slik prøveordning ha effekt på norsk økonomi, sier Andersen til iNyheter, og legger til:

– Norske borgere vil tjene på dette ved at vi faktisk får tog som fungerer slik de skal og at jernbanen blir en transportmåte som folk får tillit til igjen, sier han.

Dersom et prøveprosjekt rulles ut på Sørlandsbanen, vil enten norske jernbaneaktører lære av det og bli bedre, eller vi kan utvide ordningen med å la andre ta over, argumenterer Andersen.

Les også: Vy og Flytoget slås sammen: – Nytt monopol

Overføre risikoen til leverandøren

Hvordan vil du sikre at et slikt prosjekt blir økonomisk effektivt og ikke fører til overforbruk med norske midler, spesielt i lys av kostnadsoverskridelser som har vært et problem i store infrastrukturprosjekter?, spør iNyheter.

Andersen anerkjenner at kostnadsoverskridelser er en reell utfordring i Norge. For å sikre økonomisk effektivitet foreslår han dermed en modell der utenlandske leverandører får et større ansvar og påtar seg risikoen.

– Vi må sørge for at selskapene vi inngår kontrakt med har solid økonomi og tilgang på midler. Det er mulig å måle Creditrate på utenlandske selskap i dag, og en forutsetning er at vi velger et som scorer høyt. I Norge så er det ofte at infrastrukturprosjekt er forsinket og blir dyrere. Derfor må vi inngå en kontrakt som er dyrere ved inngåelse, men der selskapet selv tar ekstra kostnadene, sier han.

Videre bør kontraktene inneholde sanksjoner som straffer leverandørene økonomisk dersom de ikke leverer i tide og på budsjett, forklarer FrP-politikeren.

Les også: Togavsporing i Nordland: Én død og flere skadet

Allianse med Høyre og krav om regjeringsskifte

FrP har forsøkt å fremme utenlandsbudsjettet tidligere uten å lykkes. Hva mener du skal til for at forslaget blir gjennomført denne gangen?

Til tross for at tidligere forsøk på å innføre utenlandsbudsjettet har møtt motstand, ser Andersen nå et politisk mulighetsvindu. Spesielt ettersom FrP nå er større enn på lenge.

På spørsmål hvem han ser for seg som mulige samarbeidspartnere, nevner Andersen på Høyre som en god kandidat.

– Det er andre borgerlige parti som blir våre alliansepartnere. Høyre er det mest naturlige partiet å utarbeide utenlandsbudsjett med, svarer Andersen iNyheter.

Samtidig understreker han at et regjeringsskifte er avgjørende.

– Jeg har ikke tro på at Arbeiderpartiet vil fjerne norske aktører til fordel for utenlandske. Det er Arbeiderpartiet som har skapt byråkratiet rundt norsk jernbane, og de vil ikke endre noe de selv har lagt ned mye prestisje i. Det kunne man se når vi opprettet selskapet Nye Veier AS, AP ville beholde Statens Vegvesen og ville ikke engang se på en reformering av Statens Vegvesen. Så det må til et regjeringsskifte, understreker Andersen.

Likevel ser FrP for seg at Sørlandsbanen og prøveprosjekt er det eneste vi kan forvente i nær fremtid.

– Jeg tror heller ikke Høyre vil reformere Sørlandsbanen, så en søknad om en forsøksordning må bli en sak som jeg må få FrP til å tvinge igjennom.

Likevel er Bergstøl Andersen optimistisk for muligheten til nødvendige, strukturelle endringer.

Les også: Togtrafikken i hele landet stengt: – Ta taxi, sier Vy

Sørlandsbanen kan bli Norges beste

Andersen ser for seg at hans forslag, dersom det lykkes, kan gjøre Sørlandsbanen fra å være en jernbanestrekning med betydelige problemer, å bli til en av Norges beste. Men for å oppnå dette, mener han at det krever en politisk helomvending til.

– Vi har slitt med elendig jernbane i Norge i mange år, og spesielt på Sørlandsbanen. Så skal vi lykkes, så må vi gjøre noen radikale og utradisjonelle grep, og jeg har tro på at min løsning vil gjøre Sørlandsbanen fra Norges verste til Norges beste innen få år, avslutter han.

Les også: FrP størst på VG-måling for første gang siden 2008

FrPs forslag om utenlandsbudsjett som grep for å frigjøre norsk økonomi fra begrensningene i handlingsregelen, er for flere parter et kontroversielt forslag som vil kreve betydelig politisk vilje og støtte å realiseres. Samtidig kan det være kuren vi trenger for å løse våre strukturelle utforinger.

Handlingsregelen er retningslinjen som begrenser at staten bruker mer enn inntil 3 prosent av avkastningen fra oljefondet (Statens pensjonsfond utland) i det årlige statsbudsjettet, for å unngå overoppheting av økonomien med økt inflasjon, samt å sikre langsiktig forvaltning av oljeformuen.

I dag bruker Norge allerede rundt 414 milliarder fra Pensjonsfondet gjennom overføringer på Statsbudsjettet. Det utgjør ca. en femtedel av statens totale utgifter.

mest lest