Artikkelen er basert på en pressemelding fra Statens vegvesen.
Statens vegvesen lovte norsk rekord i elektrisk veibygging før oppstarten av miljøgata i Gran tidligere i år. Torsdag åpner gata, men prosjektet har vist at elektrisk veibygging ikke er uten utfordringer, ifølge Statens vegvesen.
Bruken av elektriske maskiner har spart 290 tonn CO₂ og redusert utslipp tilsvarende 150 biler i ett år, men det har kostet. Elektriske maskiner er to til tre ganger dyrere i innkjøp enn dieselmaskiner, og prosjektet tok 30–40 prosent lengre tid enn vanlig. Dette skyldes tekniske problemer, behov for lading og utfordringer med ombygde dieselmaskiner.
– Timeprisen er 50–60 prosent høyere enn for dieselmaskiner, og det har vært krevende å holde framdriften oppe, sier prosjektleder Jøran Jørgensen i Anlegg Øst Entreprenør, som gjennomførte arbeidet.
Miljøgata i Gran åpnes noen uker senere enn planlagt. Forsinkelser skyldes både kulde, tekniske problemer og forsinket etablering av ladestasjoner.
Statens vegvesen erkjenner at læringskurven har vært bratt.
– Markedet for elektriske maskiner er fortsatt umodent, og det er behov for bedre planlegging og utstyr, sier byggeleder Håvard Vaaje i Statens vegvesen.
Likevel mener samferdselsminister Jon-Ivar Nygård at erfaringene er verdifulle.
– Vi må redusere utslippene fra anleggsbransjen. Prosjekter som dette er avgjørende, sier han.
Ifølge Statens vegvesen vil krav om nullutslippsmaskiner gjelde i nye veiprosjekter fra 2028. Erfaringene fra Gran skal bidra til å videreutvikle teknologien og redusere kostnadene i fremtidige prosjekter.