Datatilsynet truer Meta med dagsbøter på en million kroner

Avatar photo
Publisert 17. juli 2023 | 14:11

Datatilsynet forbyr Meta å tilpasse reklame basert på overvåking og profilering av brukere i Norge.

Forbudet varer i første omgang til oktober.

«På Metas plattformer Facebook og Instagram blir brukernes aktivitet sporet i detalj. Brukerne blir profilert ut fra blant annet informasjon om hvor de befinner seg, hva slags innhold de viser interesse for og hva de legger ut», skriver Datatilsynet i en pressemelding.

Denne informasjonen brukes til såkalt adferdsbasert markedsføring. Datatilsynet mener dette er ulovlig og nedlegger nå et midlertidig forbud mot dette på Facebook og Instagram.

Det amerikanske selskapet Meta eier både Facebook og Instagram.

NRK skriver at Meta nå risikerer én million kroner i dagbøter som følge av dette.

– Vi mener at Meta ikke følger våre personvernregler. Vi mener at selve forretningsmodellen de har med å overvåke alt vanlig folk gjør til enhver tid, ikke er i tråd med europeiske personvernlover, sier Tobias Judin i Datatilsynet til NRK.

Meta mener derimot at de følger den europeiske personvernloven.

I en e-post til NRK skriver talsperson i Meta, Matthew Pollard, at de vil vurdere Datatilsynets krav, men at dette ikke vil ha en umiddelbar innvirkning på deres virksomhet.

mest lest