Sammenligner Sophie Elise med Steve Bannon: – Spiller et annet spill enn oss andre

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 18. februar 2023 | 22:47

Det er norsk «omdømmeekspert» som trekker sammenligningen. 

Sophie Elise la ut en bilde på Instagram forrige søndag. Det viste hun og en venninne, sistnevnte holdt en pose med hvitt pulver. Så sletter hun bildet.

Men mediene har skrevet om lite annet en hel uke. Kringkastingsrådet har fått in tusenvis av klager, fordi Sophie Elise har en podkast der.

Artikkelen fortsetter.

Skjermbilde Instagram

Dag Inge Fjeld, som er omdømmeekspert og høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania, er ikke overrasket av denne ukens kontroverser. Han har «fulgt med på» Sophie Elise, skriver TV 2.

– Det er helt åpenbart at hun er PR-kompetent og veldig dyktig mediedramaturgisk. Et kjent mønster er at hun gjør ting, trekker det tilbake, men vet at folk spinner videre på det, sier han.

Fjeld tror derfor ikke det er tilfeldig at hun legger ut et bilde som får store reaksjoner – uken før hun skal lansere sin nye godterilinje «Candy Girl by Sophie Elise».

– Det er nok ikke tilfeldig. Hun er ute for å markere at «nå er det ikke lenge til». Kanskje ble hun litt høy på seg selv, la ut bildet og lot det ligge lenge nok til at det ble skjermdumpet, sier han.

Fjeld sammenligner stilen til Sophie Elise med mediestrategen, og tidligere Breitbart-radktlr og Trump-rådgiver, Steve Bannon.

– Han bruker uttrykket «flood the zone with shit», som betyr å skape så mye støy at kritikerne blir handlingslammet av alt de må ta tak i og faktasjekke. Det er noe «Steve Bannonsk» over Sophie Elise óg.

Steve Bannon driver nå den populære Rumble-kanalen «Bannons Warroom».

Omdømmeeksperten mener både Bannon og Sophie Elise spiller et annet spill enn de fleste andre aktører.

– I denne konkrete saken stiller hun NRK i et veldig vanskelig lys, som er helt genialt. Når de utdannede og beleste har snakket på Dagsnytt 18 om den siste hendelsen, er Sophie Elise videre med neste stunt.

Han tror heller ikke at bråket vil få konsekvenser for inntektene til Sophie Elise AS.

– Det en noe som heter 20/80-regelen, som viser til at det er 20 prosent av kundene du får 80 prosent av inntjeningen fra. Det betyr at hun kan provosere åtte, men beholde to sterke i troen, og det er bra business, sier han.

Meningsløst at NRK skal investere i gaming-tv og Sophie Elise-fjas (+)

mest lest