Høyre forbereder en ny strategi for å møte Arbeiderpartiets oppsving på meningsmålingene, som mange knytter til Jens Stoltenberg, skriver Dagens Næringsliv.
I forbindelse med landsmøtet denne uken vil Høyre lansere en helt ny «innpakning» på sitt politiske prosjekt, med et nytt slagord som reflekterer den urolige verdenssituasjonen. Ifølge DN-kilder vil partiet framstå som «en ansvarlig motvekt til populisme og enkle løsninger fra både høyre- og venstresiden.»
En kilde i Høyre har internt karakterisert strategien som «Make kjedelig great again», og den nye kampanjen vil ifølge kildene være kostbar, både for reklamekjøp og valgmateriell.
«Høyre kommer til å bruke valgkampen til å snakke om våre løsninger, og vise kontrasten til Arbeiderpartiets politikk. Vi kommer ikke til å krangle med våre samarbeidspartier,» sier nestleder Henrik Asheim til DN.
Høyre-strategene håper på to positive utslag frem mot valget:
- På forsvar og sikkerhet har Høyre historisk sett større troverdighet enn Fremskrittspartiet. Med uro i verden tror de at Frp vil falle mens Høyre øker tilsvarende.
- Når valgdagen nærmer seg, kan velgerne bli mer opptatt av hjemlige saker. Da står Høyre klare med skattelette, verdiskaping og kritikk av helsekøer.
«Et viktig skille mellom oss og dem, er at vi i Høyre mener at økt verdiskaping, økt produktivitet og flere i jobb er en helt avgjørende forutsetning for å klare opprustningen vi skal gjennom,» sier Asheim.
I Høyre erkjenner de at Ap har fått et løft med Stoltenberg som finansminister, men håper «hverdagen vil innhente dem.» Høyre-kilder peker på det paradoksale i at Ap har fått nytt liv med en 65 år gammel finansminister som ikke står på valg.
Partiet innrømmer også at de har gjort feil ved å la Sylvi Listhaug og Frp dominere, mens Erna Solberg lot mindre kjente Høyre-politikere ta debattene. Stortingsgruppen har derfor fått beskjed om at partiet fremover vil «toppe laget» med mer Erna Solberg i offentligheten.