Nødstrømsystem om bord på Boeing 787-8 Dreamliner-flyet fra Air India var trolig aktivt da det styrtet kort tid etter avgang fra Ahmedabad i India i forrige uke, skriver Wall Street Journal og viser til kilder med kjennskap til etterforskningen.
Ifølge Reuters tyder opplysningene på at det såkalte «ram air turbine»-systemet (RAT) ble utløst før flyet traff bakken. Systemet skal kun aktiveres automatisk dersom flyet mister motorfunksjon eller elektrisk og hydraulisk kraftforsyning, og brukes som en nødløsning for å sikre styringssystemene.
Flyet var på vei til Gatwick lufthavn i Storbritannia og hadde 242 personer om bord. Det mistet høyde bare sekunder etter avgang. Alle døde om bord med unntak av én passasjer, og rundt 30 personer på bakken mistet også livet. Ulykken regnes som den dødeligste luftfartsulykken på verdensbasis det siste tiåret.
Boeing har ikke kommentert opplysningene, men viser til Indias havarikommisjon for luftfart (AAIB). Verken Indias luftfartsdepartement eller motorprodusenten GE Aerospace har besvart henvendelser fra Reuters.
Ifølge WSJ kan de foreløpige funnene reise spørsmål om motorene – GE GEnx – fungerte som de skulle ved avgang. Indias luftfartstilsyn uttalte tirsdag at det ikke er avdekket alvorlige sikkerhetsproblemer ved Air Indias øvrige 787-fly.
Hva er ram air turbine (RAT)?
- Ram air turbine er en liten propell som felles ut fra flykroppen og fungerer som en backup-generator.
- Systemet produserer strøm og hydraulisk trykk som kan holde viktige styresystemer i gang ved motorfeil.
- Det kan aktiveres automatisk i luften hvis begge motorene svikter, eller hvis alle tre hydraulikksystemer mister trykk.
- Kan også aktiveres hvis cockpitinstrumentene mister strøm eller det oppstår problemer med elektriske pumper.
- Boeing 787-manualer viser at dette kun skjer under alvorlige feil i lufta, og aldri under normal drift.
Kilde: The Wall Street Journal via Reuters.
Kildene for artikkelen er Reuters og Wall Street Journal. Opplysningene er gjengitt med forbehold om at Reuters ikke har fått uavhengig bekreftelse på WSJ-artikkelen.