Et nytt Ikea-varehus i Stavanger får lov å bygge 183 parkeringsplasser for bil, men må også ha 1099 for sykkel på grunn av et nullvekstmål om at biltrafikken i regionen ikke skal øke.
Et flertall i utvalg for by- og samfunnsutvikling i Stavanger har gitt selskapet dispensasjon fra parkeringsnormen. De skulle få bygge 590 parkeringsplasser for bil og 170 for sykkel. Men lokalpolitikernes vedtak fra mai i år vurderes som ulovlig av Bent Høie, statsforvalter i Rogaland.
– Vedtaket kommer i konflikt med nullvekstmålet og statlige planretningslinjer for arealbruk og mobilitet, skriver han i en klage på kommunens vedtak.
Han mener kollektiv transport og sykkelveier er tilstrekkelig nok for de fleste kundene.
– Klart at veldig mange vil ha behov for å ha bil når de kjøper store varer. Men de fleste som har vært på Ikea, ser at kundene ikke går ut med sofa eller et garderobeskap, men et par poser med telys og servietter, sier han til NRK.
Frp-politiker Kristoffer Sivertsen i Stavanger omtaler saken som «komplett idioti». Han mener nullvekstmålet er symbolpolitikk som nå går utover familier.
– Det sier seg selv at ingen kommer til å dra på Ikea og sykle hjem med en sofa. Politikere kommer med det ene symbolske klimatiltaket etter det andre, som åpenbart ikke fungerer. Dette er helt klin kokos. Her må man trekke i nødbremsene og ordne opp, sier han til NRK.
Statskanalen skriver at de har møtt flere Ikea-kunder på parkeringsplassen. Alle stiller seg negative til å ta neste handletur på sykkel.
– Hvis jeg ikke hadde funnet parkeringsplass hadde jeg dratt til konkurrenten og Ikea hadde tapt på det, sier Kristian Kvalvåg.
– Her på Ikea er det viktig med bilparkering. Jeg kommer ikke til å sykle bort, sier Helle Fabech.
Rødt-politiker Sara Mauland i Stavanger mener likevel at vedtaket må stå og at Ikea må innse at samfunnet har endret seg.
– Den forretningsmodellen som fungerte for dem på 80-tallet, må de kanskje vri litt om på. De må være med på det grønne skiftet. Hvis de vil flytte, så må de faktisk forholde seg til parkeringsnormen, sier hun til NRK.
Mauland legger til at hvis de gir Ikea dispensasjon, så setter de til sides planen de nylig har vedtatt.
– Da er vi tilbake til en situasjon hvor kommunene Stavanger, Sandnes og Sola konkurrerer om å tiltrekke seg bedrifter på Forus ved å tilby mest mulig parkering.
Til info: Artikkelforfatter Stig Even Lillestøl er førstekandidat for Fremskrittspartiets stortingsliste i Sogn og Fjordane.